Jen kousek k dokonalosti | Projekt Kronos

Název v originále: Projekt Kronos
Autor: Pavel Bareš
Nakladatelství: Host
Žánr: sci-fi, dystopie
Série: Projekt Kronos #1
Počet stran: 570
Čteno: 5. - 16. listopadu 2018, v češtině

Město Attiona City si prožilo svoje. Po jaderné válce slunce skoro neuvidíte, šíří se tu podivná nákaza a do výšky se rozrůstající metropoli dělí na dvě poloviny Plošina - hranice mezi bohatými a chudými. I ve zkorumpovaném, kriminálním a rozpolceném světě se ale najdou lidé, kteří mají touhu ho zachránit. Jmenují se sehirové a komunikují se samotným městem...

"Kousky lidí v nás, Luco," řekl po chvíli. "To je všechno, co z nás všech po nějaký době zbude. Jen střípky lidí, kterýma jsme kdysi bývali a odlesky snů, který se těm lidem zdávaly. To je to, co tu děláme. Nahážeme vás do pytle, rozdrtíme vás na kousky a čekáme, dokud se zpátky neposkládáte tak, jak potřebujeme."

Dámy a pánové, nadešel památný moment v historii. Po dlouhém přesvědčování jsem konečně vzala do ruky Projekt Kronos od českého autora Pavla Bareše... a přečetla ho! Sama nevěřím tomu, že jsem se k něčemu podobně vychvalovanému donutila, ale povedlo se. A teď už konečně chápu, proč všichni tuhle knihu tolik milují.


Příběh se odehrává převážně v roce 2052 v rámci poměrně krátkého časového rozmezí. Pro celý děj je ovšem stěžejní především prostředí Attiona City. Osobně jsem si nevšimla žádných do nebe volajících dlouhých popisných scén, ale přesto mám pocit, že jsem celou metropoli prochodila křížem krážem. Myslím, že si každý čtenář do jisté míry s Attionou vytvoří svůj vlastní vztah - stejně jako každý ze sehirů, které v knize potkáte.

Být členem Institutu znamenalo věnovat pozornost i těm nejnepatrnějším detailům, pokud neměl kvůli něčí nepozornosti nastat konec světa.

Ačkoliv se Projekt Kronos odehrává ve strhujícím prostředí, je plný akčních scén a děj vás bude nutit otáčet jednu stránku za druhou, hlavním trhákem téhle knížky jsou postavy. Nikoho si nezařadíte jako jasného zloducha nebo hrdinu, protože každý tu dělá špatné věci, občas i s dobrými úmysly. Každá osoba, kterou na stránkách potkáte, má aspoň rámcově daný charakter a motivy ke svému chování. A vy je zkrátka a dobře budete milovatMožná právě to je ale kámen úrazu, že? Protože jsme přece v Attiona City, kde si svým životem nemůže být jistá ani moucha. 

Na závěr bych ještě ráda vypíchla pět bonusů (protože mám potřebu se o nich zmínit, ale ne rozepisovat):
1) Ne všichni rodiče teenagerů jsou mrtví a tady se můžete těšit na jejich realistické vztahy.
2) Na začátku každé části/kapitoly najdete různě formátované informace - třeba vzkaz nebo výstřižek z novin. Grafické zpracování knihy se celkoově moc povedlo.
3) Abych jenom nechválila... Rozjezd je vážně pomalý, ačkoli se kniha skládá převážně z akčních scén. Prostě nevíte, co se děje, a trvá dlouho, než se zorientujete.
4) V knihách mi do teď vždycky vadila obecná čeština a vulgarismy, ale nedokážu si představit, že by někteří obyvatelé Attiona City mluvili spisovně. Takže mi to tady vůbec nevadilo.
5) Brečela jsem.


"A co kdybysme ji zachránili, Luco? Byl bys spokojenej? Pak už by ti další mrtvola byla ukradená? Kde leží ta hranice, hm? Kolik životů musíš dneska zachránit, abys měl čistý svědomí, až vezmeme nohy na ramena?"

Projekt Kronos sice není dokonalá knížka, ale nemá k tomu daleko. Pokud bych vám měla doporučit jednu českou knihu, byla by to právě tahle - za mě se jednoznačně jedná o nejlepší tuzemský titul, který se mi letos dostal do ruky. Jestli ještě pořád váháte (Já vím, kdo má pořád tahat ty bichle?), zvažte třeba e-knihu. Každopádně ale tomuhle příběhu dejte šanci, protože jsem si jistá, že i ho zamilujete.

Celkové hodnocení: 4,5/5

Za recenzní e-knihu děkuji Ereading.cz.

Jak jste na tom s knihami současných českých autorů vy?Marky

Komentáře

  1. Projekt Kronos mám v plánu si brzy, ale brzy přečíst. Velmi mě zaujal, navíc jsem ještě nenarazila na negativní odezvu čtenářů. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Projekt Kronos sa skrátka vydaril! Veľmi sa teším na pokračovanie :)

    OdpovědětVymazat
  3. O knížce už jsem slyšela a ráda bych si ji někdy přečetla, pokud se ke mně dostane. Ale momentálně asi nemám kapacitu na to ji nějak aktivně vyhledávat. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu rozumím :) Projekt Kronos není jen pro YA, takže se ti určitě za pár let bude líbit stejně jako dneska ;)

      Vymazat
  4. Projekt Kronos si chci strašně moc dlouho přečíst. Nedávno jsem četla Naslouchače a ten se mi moc líbil. Tak doufám, že Projekt Kronos si mě taky získá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naslouchač je taky skvělý, snad se ti bude líbit i Projekt Kronos! :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.