10 důvodů proč si přečíst díla pana Shakespeara


Zdravím!
Opět jsem úspěšně nestihla Saturday supposing, ve kterém jsem vám chtěla něco povědět o knižních klasikách. Tak jsem se rozhodla vám v dnešních deseti důvodech trochu přiblížit jednoho klasického autora. Podle názvu už samozřejmě víte, že jde o Williama Shakespeara. Tak hurá do toho!


Shakespeare.jpgInformace o autorovi:
William Shakespeare (26. dubna 1564 – 23. dubna 1616) byl významný anglický básník a dramatik, klíčová postava evropského dramatu. Obvykle je považován za anglického národního básníka neboli barda. Dochovalo se jemu připsaných 37 divadelních her, 154 sonetů, dvě dlouhé epické básně a několik dalších děl. Jeho hry byly přeloženy do všech významnějších jazyků. Kromě tvorby dramat se věnoval i herectvíMezi jeho nejvýznamnější díla patří například Romeo a Julie, Hamlet, Othello či Macbeth. (zdroj)


Proč si přečíst jeho dílo:
Moje vydání Othella
1) Měli byste ho znát.
Vím, že pro ty z vás, kteří od Shakespeara ještě nic nečetli, tohle není argument, ale přece jen to sem napsat musím. Shakespearova díla by měl znát každý a každý by na ně měl mít nějaký názor - ať už negativní či pozitivní...

2) Doba
I když by se to nemuselo zdát, je skutečně zajímavé si přečíst o tom, jak se v době Shakespearových dramat žilo, a jak vlastně fungovala celá společnost. My si dnes nedokážeme vůbec představit, jaké tehdy měly ženy postavení a jak svazující byla hierarchie v rodu. A pokud nás tohle nikdo nenaučil v dějepise, měli bychom si o tom aspoň něco přečíst.

3) Verše
Ne všechna Shakespearova dramata jsou tak dobře veršovaná, ale ne všechna dramata jsou tak dobře veršovaná jako ta Shakespearova. (Dobře, to teď matu i sama sebe, ale je to tak.) Někdo čte verše nerad a pro někoho jsou matoucí, ale možná jim přijdete na chuť stejně jako já.

4) Témata
V Shakespearových dramatech se vyskytují různé problémy a zápletky, které dnes najdete v každé druhé knize, ale původ mají všechny v díle jednoho autora. Spousta knih je jím inspirovaná nebo dokonce jeho dílo paroduje. Protože v dnešní době je skutečně těžké přijít s něčím novým, ale Shakespearova témata stále zůstávají zajímavá (protože nevěra, žárlivost a tak dále jsou tu pořád)...

5) Tragédie
Stavbu klasické tragédie se v literatuře učili snad všichni, ale není lepší si ji sám přečíst, než se o ní jen učit jako o dalším fenoménu, který nikdy nepoužijete? A kupodivu: ona ta tragédie má svoje kouzlo. A i když nejspíš všichni víme, že všechny postavy nejspíš na konci zemřou (ne, to není spoiler), z tragédií mívá člověk zvláštní pocit...

6) Rychlost čtení
Také nesmíme zapomenout na ty, kterým čtení trvá dlouho a nemůžou se začíst - nebo třeba potřebují zničit čtecí blok. Shakespearova díla se čtou rychle a celkem snadno (i když občas je problémem jazyk, ale na ten si časem zvyknete) a nemůže se vám stát, že byste je nestihli přečíst například do daného termínu knižního maratonu atd.

7) Romantika
I milovníci (nebo spíše milovnice) červené knihovny si můžou na tomto klasikovi smlsnout (tedy ne na něm, na jeho dílech!). V Shakespearových dramatech totiž romantika a vůbec láska rozhodně nechybí, i když se to tak někomu může zdát (ne, teď nemluvím o Romeovi a Julii).

8) Povinná četba
Ano, tohle zní hrozně vlezle, ale řekněme si to na rovinu: Kolik z nás knihomolů má s povinnou četbou problém? Já tedy rozhodně. Zrovna do úterý musím odevzdat čtenářský deník a ty zápisy mi vůbec nejdou napsat, natož aby ty knihy, co máme na seznamu, šly číst. Ale například takový Othello je jednou z těch knih na seznamu, které se čtou opravdu dobře.

9) Inspirace
Jak už jsem se zmínila výše, Shakespearova dramata se stala inspirací pro mnoho slavných autorů. Proč by se tahle díla nemohla stát inspirací pro vás? Ať už v umění či životě, všude naleznete tu hořkou pachuť tragédie, i když třeba jen v malilinkém množství. Tak se jí nebraňte!

10) Divadlo
I kdyby se vám knihy nelíbily nebo se vám z jakéhokoliv důvodu špatně četly, stále máme divadlo. A pokud jste ještě nikdy nebyli na představení Romea a Julie, nemáte ani tušení, o co přicházíte...

Marky
P.S. Na facebookové stránce blogu na vás čeká překvapení! Mrk ;)

Komentáře

  1. V pátek jsem zrovna dočetla Romea a Julii a bylo to fajn, i když jsem to čekala lepší. Co jsem dosud nevěděla, je věk Julie - 14-letá holka a už u ní pomýšleli nejen na vdavky, ale i na děti. + S těmi verši je to jednoznačně pravda, jestli jde z něčeho citovat, pak je to Shakespeare. Ráda bych si přečetla i další jeho díla, uvidím, jak se mi bude chtít. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, před člověkem toho spoustu utají, třeba ten věk Julie. A citace ze Shakespeara jsou krásné... Já jsem zrovna dočetla Othella, tak mám takovou tragickou náladu ;)

      Vymazat
  2. Mám tu smůlu, že jsem od něho zatím četla jenom Romea a Julii a to dílo mě neskutečně rozčilovalo. Viděli se jednou v životě a hned z toho byla fatální láska, která dopadla tak jak dopadla, to všechno kvůli blbýmu nedorozumění (i když chápu že to je přesně to, co se na Romeovi a Julii lidem asi líbí). Každopádně se určitě chystám na další, protože Shakespeare se nebojí svoje postavy zabíjet, což je mi nesmírně sympatický.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, proč se Ti kniha nelíbila. Upřímně mám taky radši i jiná díla, protože to, že Romea a Julii všichni znají, dokáže lézt na nervy ;) A v tragédii už se to tak dělá, že všichni zemřou :P

      Vymazat
  3. Tak dneska se tu inspirovat nebudu. Já nemám Shakespeara vůbec ráda. Sice jsem od něj četla jenom Romea a Julii, ale to dílo mě znechutilo natolik, abych od něj už nic jiného nečetla. Vím, že jsem se při čtení pořád rozčilovala a nadávala nad nelogičností příběhu.
    Samozřejmě nikomu neberu to, že mají Shakespeara rádi, ale já mu zkrátka na chuť asi nikdy nepřijdu :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, já Tě nutit nebudu, i když Romeo a Julie se celkem liší od jiných dramat - třeba právě Othella. Ale každý máme jiný vkus, tak třeba Tě inspiruji příště :)

      Vymazat
  4. ANO ANO ANO!! Shakespeare ano! Jeho témata jsou věčná, přesně jako píšeš! :) a miluju hlavně jeho sonety

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že jsem Ti udělala radost :D To jsem ráda. A ano, sonety jsou taky krásné :)

      Vymazat
  5. Tak ja som od Shakespeara nečítala nič-vlastne len tak zbežne Hamleta, ale to len úryvky ešte z čias, keď som chodila na strednú :D Vtedy ma to nebralo, ale teraz mám ku klasikám iný postoj- veď sú pokladom tohto sveta :) Už som si zakúpila od Jane Austenovej dve knihy(samozrejme je medzi nimi Pýcha a predsudok :) ) a Shakespeara mám v pláne tiež-natrafila som na super zľavu :D Ale trochu sa bojím, či pochopím tým skrytým významom v jeho dielach, ale keď neskúsim, tak nezistím :) Idem teda do toho! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jane Austenová je nejlepší!!! A určitě do toho jdi, nemáš co ztratit :)

      Vymazat
  6. Začínám mít opravdu ráda Shakespeara v originále... což jde zároveň ruku v ruce s tím, že asi začínám mít nerada překlady, které nikdy do cílového jazyka nepřenesou všechnu tu dokonalost, hrátky s jazykem a jemné nuance.
    Klasiky typu Romeo and Juliet či Hamlet už mám za sebou, ty mě nikdy nijak extra nenadchly, pomalu ale přicházím na chuť jeho historickým hrám. Zrovna nedávno jsem díky tomu, že jsem se tenhle semestr vprskla na jeden předmět o něm, přečetla Richarda II. a Henryho IV. část první, přede mnou je ještě tedy část druhá a Henry V. a musím říct, že už se na ně opravdu moc těším :3 (Zpracování těhle her do podoby seriálu The Hollow Crown je navíc podle mě jedna z nejlepších adaptací Shakespeara, která četbu skvěle doplní a ještě se člověk pokochá pohledem na Hiddlestona O:D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Shakespeara v originále jsem si opravdu ještě netroufla a asi si ještě dlouho netroufnu, jestli vůbec někdy... Máš můj obdiv!

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.