Význam obálek | Saturday supposing

Tlpko5bsq36i1of6qv9c2v3f1nrda5vi

Spousta lidí nepřikládá obálkám knih žádnou váhu. Mně na nich záleží opravdu hodně. Když zrovna nehledám žádnou konkrétní knihu, obálka je to, co mě musí zaujmout, abych knihu vůbec vzala do ruky. Pak samozřejmě přijde na řadu anotace, přečtení pár stránek... a až pak si teprve knihu koupím. Pokud na mě ale obálka dojem neudělá, knihu ani nevezmu do ruky. Je to instinkt, podvědomí vylučuje co nejvíce z možných variant. Pojďme se tedy na obálky knih podívat trochu zblízka.
Empire of the Ants by Bernard Werber City of Bones by Cassandra Clare Harry Potter and the Prisoner of Azkaban by J.K. Rowling The Hunger Games by Suzanne Collins Harry Potter and the Deathly Hallows by J.K. Rowling Pride and Prejudice by Jane Austen If I Stay by Gayle Forman Harry Potter and the Sorcerer's Stone by J.K. Rowling Harry Potter and the Chamber of Secrets by J.K. Rowling The Maze Runner by James Dashner Druhé město by Michal Ajvaz

Většina lidí si ani neuvědomuje, kolik práce to nejspíš vydavatelství stojí, než pro konkrétní knihu najdou ideální obálku. Knihkupectví se musí opravdu snažit, aby knihy zaujaly tu správnou cílovou skupinu. Třeba taková Divergence. Existuje několik vydání, přičemž každé má jinou obálku, protože má zapůsobit na jinou skupinu lidí:

    
1) Klasická obálka: Je zaměřená na čtenáře YA a dobrodružných nebo napínavých knih, většinou spíš na teenagery, kteří rádi čtou. Font i celá obálka vám zkrátka a dobře mají vyrazit dech.


2) Filmová obálka: Je určená pro ty, kteří mají raději filmy než knihy, nebo si nejdřív pustí film a až poté přečtou knihu. Díky takovéto obálce si mohou spojit film s knihou. Protože znají film, koupí si tedy i knihu.


3) Původní americká obálka: Byla nejspíš především pro mladé teenagery toužící po YA romanci. V době, kdy kniha vycházela, se samozřejmě ještě nevědělo, jaký bude mít úspěch a proč. Proto nakladatelé vsadily na další ze silných stránek této trilogie: lásku.


4) Obálka pro dospělé: Nakladatelství se také snaží zaujmout různé věkové skupiny. Tyto obálky byly vytvořeny tak, aby vzbudily zájem dospělých, ne teenagerů. Jsou jednodušší a preciznější. A krásné...


Jak jste si jistě všimli, věda obálek je opravdu komplikovaná a dá se u ní strávit spoustu času. Proto si važme toho, když se nám do ruky dostane kniha s pěknou obálkou, a vzpomeňme si, jakou si s ní jiní lidé dali práci a přemýšlení. Oceňme jejich snahu, vždyť jsou ty obálky tak krásné!


Co si vědě obálek myslíte vy? Ovlivňují vás při výběru knih hodně? Jaké typy obálek se vám nejvíc líbí? Napište mi svůj názor, zajímá mě :)
Marky

Komentáře

  1. Většinou nekupuju knížky, o kterých jsem předem něco neslyšela a nejsem si jistá, že mě doopravdy budou bavit. Nerada shromažďuji knihy, které nebudu milovat. Ale je pravda, že se mi stalo (třeba s prozřením Mary), že mě obálka knížky zaujala natolik, že jsem se rozhodla vypátrat, jestli je dobrá a najít si nějaké recenze. Obálka je podle mě fakt důležitá. :)
    Super článek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pochvalu, já knížky celkově moc nekupuji, spíš se na ně chodím dívat :D Ale zato hodně kupuji eknihy... Každopádně když už si nějakou knihu vyberu, obálka hraje důležitou roli :)

      Vymazat
  2. Obálky jsou podle mě opravdu důležité. Jasně vybírám si knihy hlavně podle obsahu, ale když mě kniha nezaujme obálkou, tak se o ní kolikrát ani nedozvím, takže to určitě. Nedá se říct, které tipy obálek se mi líbí nejvíc, nemám moc v lásce tváře konkrétní, pokud nejde o filmovou obálku, ale jinak mě zkrátka musí něčím zaujmout :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasím... Nemám ponětí, o kolik krásných knih jsem už kvůli jejich nevýrazným obálkám přišla. Snad se někde vynoří znovu :)

      Vymazat
  3. Skvělý článek, je na něm opravdu vidět, jak jsou obálky důležité :) Sama si podle nich vybírám knížky :) Sice si vždycky přečtu i anotaci a podle ní se rozhoduji, jestli knihu chci nebo ne, ale ta obálka je to první, co mě většinou zaujme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlastně přesně kvůli tomu jsem tento článek napsala... Ani nevím, jestli patří do Saturday supposing v pravém slova smyslu, ale prostě je to takové impulsivní zamyšlení :)

      Vymazat
  4. Nevěděla jsem, že knížka může mít tolik variant obálky, vím jen o těch alternativních filmových verzích. Z těch obálek v tomto článku se mi nejvíc líbí ty původní americké, ostatní jsou na mě příliš dramatické.
    Těžko říct, zda si vybírám knížky podle obálky, protože poslední dobou se mi zdají všechny obálky kýčovité nebo jinak nevkusné. Proč nám všichni chtějí vyrážet dech? :-D Už dlouho jsem neviděla žádnou současnou obálku, co by se mi opravdu líbila.
    Takže - pokud knížka už podle obálky vypadá jako něco, co mě určitě nebude zajímat, položím ji zpět na polici. Ale obecně platí, že se rozhoduji hlavně podle anotace.
    Zajímavý článek, opět jsem se dozvěděla něco nového! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajímavý názor, já se svému podvědomému vybírání podle obálek ubránit nedokážu...

      Vymazat
  5. Skvěle napsaný článek! Osobně mě také musí zaujmout obálka, abych si knihy všimla v knihkupectví. Ale když si přečtu skvělou anotaci a kniha má hroznou obálku, tak to nijak neřeším ;-)
    Sama mám velmi ráda filmové obálky a tak, když mohu tak si ji koupím. Doma mám nejoblíbenější dílo od Sparkse - Bezpečný přístav se starou obálkou a velmi bych chtěla tu filmovou ale nechtějí se mi za to zase vyhazovat peníze no.
    Jinak co se týče Divergence, tak se mi nejvíce líbí ty obálky, co máme my a potom asi ty filmové.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.