A | Abeceda knihomola


Ahojky!
Je úterý, takže přicházím s prvním článkem do nového projektu, který pořádám spolu s Kristý. Pokud byste se chtěli přihlásit, instrukce najdete tady. (Nemusíte začínat souběžně s námi... Můžete si vytvořit vlastní abecedu, nebo můžete začít až od dalších písmen, abyste měli své články stejných písmen ke stejnému datu.)
A (ano, A) teď už tedy k samotnému písmenu A v mojí abecedě!


Alenka v říši divů
K téhle knížce, postavě a vůbec celé Říši divů mám docela zvláštní vztah... Knihu jsem četla už dávno. Celkem se mi líbila, ale nebylo to nic speciálního. Poté jsem taky čtla několik adaptací a knih, které byly Alenkou tématizované. Nikdy jsem se nevyznala v názvech těch knih a dodnes nevím, která je která... Ale stalo se něco neuvěřitelného! Viděla jsem film a v tu rán jsem si Říši divů, Alenku, Kloboučníka, Červenkou královnu a Šklíbu (hlavně Šklíbu!) zamilovala. Ten film je naprosto úžasný! Dokázal z mdlé pohádkové knížky udělat hotový ráj, protože... Protože Tim Burton. Po shlédnutí filmu jsem byla na jazykovém táboře, který byl na téma Alenky v říši divů (a šla jsem za Tydlydáta a zlomila si ruku, ale vyhrála jsem  Studentskou pečeť za nejlepší kostým, ale to je vedlejší) a moc jsem si ho užila. Zkrátka kniha ušla, ale film mě naprosto dostal. A to se mi skoro nikdy nestává!


Austen, Jane
Ano, spisovatele jsem se rozhodla zařazovat podle příjmení, takže tu moje milovaná Jane nesmí chybět. Pýcha a předsudek je naprosto dokonalá kniha, která mě přivedla ke čtení (po jedné dávné malé krizi), k románům, k historickým knihám, k červené knihovně a ke klasice. Zkrátka a dobře otevřela moje Wilsonovské, Verneovské a Blytonovské literární obzory tak, že na to nikdy nezapomenu. Četla jsem samozřejmě i jiné Janiny romány, ale Pýcha a předsudek pro mě nemá obdoby a občas po té krásné knížečce, kterou máme doma ve stařičkém vydání, sáhnu jen tak pro zalistování i teď...

Untitledperiod drama

Atmosféra při čtení
Tohle musím také vyzdvihnout, protože atmosféra při čtení je skutečně důležitá. Při rodinné hádce se mi špatně čte a když sněží, nedokážu číst o letních prázdninách na Mallorce. Zkrátka a dobře na čtení jedné určité knihy potřebuji mít nejen čas a klid, ale taky náladu, počasí... a tak podobně. Bez odpovídající atmosféry se na knihu nemůžu soustředit a čtení mě nebaví, tak radši knihu odložím a jdu dělat něco jiného (v takovém rozpoložení dokonce dobrovolně vyndavám nádobí z myčky a podobné psí kusy)... Každý potřebuje na čtení jinou atmosféru a často si to ani neuvědomujeme - někdo je více konzervativní, někdo si vystačí se sluchátky v uších. Právě proto je atmosféra při čtení tak důležitá a často určujě nejen tempo, kterým překlikáváme knihy do 'read' poličky na Goodreads, ale také styl knih, který čteme.

Untitled///

Tenhle projekt bude těžší, než jsem si myslela. Měla jsem asi 57 nápadů na A... Co třeba taková Aljaška Youngová - nestála by za zmínku? A co Michal Ajvaz?
Budou muset počkat na svůj vlastní článek...
Marky

Komentáře

  1. V dětství jsem Alenku taky neměla ráda, bála jsem se u té pohádky, ale jakmile přišel film, všechno se ve mě otočilo a já si ji přímo zamilovala. Proto se taky těším na novou knihu Šepotání od CooBoo :)
    Od Jane jsem nic nečetla a vlastně to ani nemám v plánu. Já nejsem moc na romanťárny a obávám se, že Jane tu červenou knihovnu píše na můj vkus až moc. Pýchu a předsudek jsem nedokoukala ani jako film. Ale strašně mě to mrzí, protože Jane je taková klasika a byla bych ráda, kdybych zrovna u ní neměla mezery :D Ale co nadělám.
    A co se týče atmosféry... Já můžu číst téměř kdykoliv a kdekoliv, pokud je tam ticho. To je mou jedinou podmínkou, protože jakmile se někdo třeba dívá ve stejné místnosti, kde čtu, na televizi, tak mě ty okolní zvuky hrozně ruší a musím číst jednu větu třeba třikrát.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šepotání bych si taky moc chtěla přečíst. Je fakt, že Jane je červená knihovna, ale mít u ní mezery není nic moc pocit... A u televize číst dokážu, i když to moc často nedělám.

      Vymazat
  2. Zajímavý článek. Alenku jsem ještě nečetla, nějak mi v dětství nepřirostla k srdci a tak to zůstalo do teď. Třeba jednou svůj názor změním a pustím se do ní :D.
    A Jane mám celkem ráda, sice jsem se jednu knihu dříve pokoušela dočíst, ale nepovedlo se. Filmy se mi ale líbily :D.
    Jinak můžu číst téměř kdekoliv :D Jen nesmí být v okolí příliš rušivých podnětů :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Třeba se do Alenky jednou pustíš... a třeba ne, záleží na Tobě :) I já mám filmy moc ráda, protože v tomto případě vystihují všechno, co je v knize důležité.

      Vymazat
  3. Krásný článek :)
    Vždycky mě baví číst o atmosféře, při které si různí lidí čtou, přijde mi to zajímavé :)) Klidně bys na tohle téma mohla napsat i delší článek! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, určitě ho někdy napíšu... I mě zajímá, jak se druhým čte například při hudbě nebo při televizi :)

      Vymazat
  4. Alenkááá je geniálna, milujem filmovú verziu, hlavne kocúra a klobúčnika :3

    OdpovědětVymazat
  5. Jé tak to je skvělý článek :) Možná se také přidám, ale když mám vymyslet něco na A, B, C atd..., tak mě zrovna nic nenapadne, ale zkusit bych to mohla. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Sakra ! :D Když jsem si říkala, co bych na A napsala, byla to právě atmosféra :D No nic, budu přemýšlet dál :D Super článek !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napiš klidně taky o atmosféře, každý to s ní má jinak... Jsem zvědavá na Tvůj článek :)

      Vymazat
  7. Super článok, Alicu v Krajine zázrakov mám veľmi rada, či už knihu od Lewisa Carrolla alebo film od Tima Burtona :D

    OdpovědětVymazat
  8. Konečně jsem včera i já napsala článeček na písmenko A :) a musím říct, že mě bavil :) těším se na B

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.