Surový život po Explozích... | Čistý - recenze

22320091Název: Čistý
Název v originále: Pure

Autor: Julianna Baggott
Nakladatelství: Jota
Žánr: dystopie, (post)apokalypsa
Série: Čistý #1
Počet stran: 476

Po Explozích se lidé rozdělili na dvě skupiny. Čistí, mezi nimi i Partridge Willux, žijí pokojně v izolovaném Dómu, kde mají všechno, co potřebují. Partridovi se náhodou podaří zjistit, že jeho matka, kterou vždycky tolik postrádal, nejspíše žije tam venku. Proto se rozhodne pro něco, co ještě nikdy nikdo neudělal: pokusí se uprchnout z Dómu, aby ji našel.

Ti, kteří neměli to štěstí se do Dómu dostat, byli v době Explozí venku a v důsledku toho splynuli s jinými lidmi nebo předměty, které jsou teď jejich součástí. Mezi nimi je i Pressia Belzeová, která splynula s hlavou panenky. Když je Pressii šestnáct let, musí nastoupit do vládnoucí vojenské organizace OSR. Tam skončí buď jako voják nebo živý cíl. To se jí samozřejmě nechce, takže uteče...

Kniha Čistý má v sobě něco, na co jsem zatím v žádné dystopii nenarazila: nepředstavitelnou krutost a beznaděj. Vůbec to není "jeden padouch vládne světu, hlavní hrdinka ho zabije, happyend". Příběh, který se v knize odehrává, je tak silný a působí tak realisticky, že se mi ani teď nedostává slov.

Bradwell by krankkerV knize ovšem nechyběla ani akce i napětí a všechno bylo hezky rovnoměrně rozložené. Dokonce se tam vyskytla i ta trocha romantiky, která ovšem do příběhu tak nějak patřila a vůbec se mi nezdála navíc nebo jako klišé. Tak trochu jsem od začátku doufala, že se ti dva dají dohromady, ale v tak krutém a smutně realistickém příběhu jsem se neodvažovala si něco namlouvat..

Nad tímto vším však vyniká surovost. Někdy jsem se při čtení ptala sama sebe, proč čtu detailní popisy toho, jak kdo s čím splynul a proč. Občas byl Čistý hodně velký masakr a drsnost autorky neznala mezí. Na jednu stranu mi to často vadilo, ale k tomu příběhu to patřilo tak neodmyslitelně, jako patří vlk k červené Karkulce.

Někoho by možná mohla odradit délka knihy, ale nenechte se zmást. Čistý je jedna z nejpropracovanějších knih, které jsem kdy četla. Je promyšlený do každého sebemenšího detailu a čtenářova fantazie dostává pořádně zabrat. Autorka dokázala skvěle popsat jak svět, tak postavy, které se v příběhu objevily. Je sice pravda, že ty rozsáhlé popisy mi občas bránily, abych se do Čistého začetla, ale bez nich by to také nebylo ono...

Ovšem Čistý má pro vás ještě jedno eso v rukávu. Po celou dobu čtení budete věřit nějaké svojí teorii a budete skálopevně přesvědčení, že máte pravdu. A pak přijde konec a vy zjistíte, že jste byli tak moc na omylu, jak to jen jde. Konec knihy vám nejspíš doslova vyrazí dech, ale stále vám zůstane spousta otázek na druhý díl

Amazing Ladys II by xCaeliJeště je potřeba říci něco k postavám. Příběh je vyprávěn z pohledu čtyř různých lidí: samozřejmě Pressii a Partridge, ale také vojáka OSR El Capitana a Partridgovy kamarádky z Dómu Lydy. Musím se přiznat, že Partridge i Lyda mi skutečně lezli na nervy. Na druhou stranu jsem si oblíbila spoustu dalších postav a Pressia mi naprosto přirostla k srdci. V Čistém je přesně takové množství postav, aby si každý našel svého oblíbence.

Když jsem si o knihu psala, netušila jsem, co od ní čekat. Můžu jen potvrdit, že mě překvapila na celé čáře. Knize nechyběla akce, napětí, záhada, promyšlené postavy ani ohromný konec. Sice jsem občas měla problém se začíst, ale přesto jsem si čtení užila. Ještě váháte nad přečtením Čistého? To byste tedy neměli...


Kniha: 4/5
Obálka: 5/5


Marky
P.S. E-knihu Čistý jsem dostala za článek, který vyjde na blogu Knihy.idnes první dubnový týden, tak se podívejte :)

Komentáře

  1. Já jsem Čistého nedočetla, četlo se mi to špatně, a za polovinou příběhu jsem pořád vůbec nevěděla o čem to je... každopádně kdybych neměla tuto zkušenost, na knihu bys mně nalákala. Pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, že se Ti nelíbil, mě naopak mile překvapil...

      Vymazat
  2. Pěkná recenze. Knihu jsem nečetla a podle toho, co píšeš v recenzi moc ani nechci. Nemám zapotřebí vědět detaily všech masakrů... Ale obálku má opravdu moc pěknou.

    http://we-need-books.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš, pravdu, není to pro každého. Ale zas takové maso to není, protože jsem to četla já, která se bojím i krimi a nedokážu obrat králíka :D Obálka je boží :3

      Vymazat
  3. Tahle knížka mě hodně láká, takže díky za tip. Jenom se mi nelíbí ta nálepka "pro fanoušky Hunger Games", tohle nálepkování nesnáším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty nálepky nenávidím snad ještě víc než lidi, co nikdy nepřečetli ani jednu knihu. Naštěstí mám Čistého jako e-book a na něm ta nálepka není :D

      Vymazat
  4. Vypadá to strašně zajímavě.. určitě si to jednou budu muset přečíst!:) Musím souhlasit s Áďou, tyhle nálepky taky naprosto nesnáším:P Má to pomalu každá druhá kniha:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To budeš muset :P A jak už jsem psala u Adély, taky je nesnáším. Škatulkování je hrozná věc :/

      Vymazat
  5. Skvělá recenze :) Na tuhle knihu se už dlouho chystám, ale zatím se mi nedostala do rukou, tak snad brzy...

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělá recenze :) Čistého jsem zatím nečetla, ale určitě se na něj chystám, někdy v dohledné době :) Jsem zvědavá, jak se mi bude kniha líbit a jestli mi nebude vadit surovost těch masakrů..Uvidíme :)

    OdpovědětVymazat
  7. Kamarádku knížka zklamala, tobě se naopak docela líbila.... To je složité :D
    Každopádně bych si Čistého ráda přečetla :)
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to kniha pro každého, ale komu sedne, ten si ji zamiluje, řekla bych :) Určitě si ho přečti a díky :)

      Vymazat
  8. Já pořád slýchám strašně rozporuplné názory na tuto knížku, takže jsem ji nečetla a ani se nechystám (možná i proto, že se neví, zda bude vydána celá série).
    Mimochodem - obálka se mi vůbec nelíbí, nemám ráda obálky s očima :D

    Moc pěkná recenze, gratuluji k uveřejnění :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, jak říkám, každému to nesedne, ale komu ano, ten bude hltat stránky jednu za druhou... To tedy doufám, že vydaná bude. I když ten konec by mohl být úplný konec, ale co na to chudák svět? :D Každopádně teď čtu druhý díl, tak doufám, že vydají i třetí :) Jo, to jsi říkala, ale mě se naopak líbí hrozně moc :) Děkuji, dalo mi to zabrat :D

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.