Tahle kniha si zaslouží být vidět. | Jsou světla, která nevidíme - RC review

27218689Název v originále: All the Light We Cannot See
Autor: Anthony Doerr
Nakladatelství: Moba
Žánr: fikce, historický román
Série: -
Počet stran: 536
Čteno: 9. prosince 2015 - 11. ledna 2016

O čem to je?
Marie-Laure se svým otcem prchá z nacisty obsazené Paříže do mstečk Saint-Malo. Slepá dívka ovšem nemá ani ponětí, že s sebou její otec, který pracoval jako klíčník v muzeu, odnáší jeden z nejzáhadnějších klenotů na světě. Ve stejnou dobu se německý sirotek Werner díky chytrosti a náhodě dostává do Hitlerjugend, kde zakouší mnohé strasti elitního života. Jak se válka projeví na dětech ze dvou stran fronty?

Hodnocení
Do téhle knihy jsem šla opět na doporučení svých oblíbených amerických booktuberů, kteří se sice občas netrefí do mého vkusu, ale často se díky nim dostanu ke knihám, na které bych normálně ani nesáhla. A už na začátku recenze vám prozradím, že jsem opět nelitovala... Dobře, a teď odhoďme uhlazenost stranou: takhle kniha byla zkrátka naprosto úžasná, skvělá, vynikající a nádherná. Tak.

Dlouho jsem nečetla tak propracované dílo. Světla (jak budu knihu familiárně nazývat, jinak mi upadnou od ťukání do klávesnice prsty) mají přes pět set stran, ale každá stránka, každá věta a každé písmenkou jsou k něčemu, jsou užitečné a potřebné. Příběh je promyšlený do nejmenších detailů stejně jako postavy a atmosféra doby, v níž se příběh odehrává. Všechno do sebe zapadá a ani svým zkušeným (haha) okem knižního blogera jsem neobjevila ani sebemenší chybičku a ani jeden překlep, což se v dnešních knihách moc často nevidí!

book, visible, and anthony doerr imageBarva - to je další věc, kterou nečekají. V její představivosti a ve snech mělo všechno nějakou barvu. Budovy muzea byly béžové, oříškové. Vědci lilioví a citrónově žlutí a sépiově hnědí. Z reproduktoru rozhlasového přijímače ve vrátnici se chodbou ke klíčovně linuly sytě černé a komplikovaně modré akordy piana. 


Na začátku jsem si myslela, že Světla nebudou patřit mezi knihy, u kterých otáčíte jednu stránku za druhou jako na běžícím pásu. Anthony Doerr totiž sepsal nádherné dílo, které dokonale popisuje dobu a tím, že velká část knihy je psaná z pohledu slepé Marie-Laure, se celá kniha posouvá na úplně novou úroveň. Čtení plné metafor a zajímavých popisů jsem si užila - nebylo jich moc ani nebyly příliš složité, ale prostě tam byly a laly knihu krásnou. Jenže jak jsem se mýlila - ke konci jsem otáčela stránky nekonečnou rychlostí a toužila se všechno konečně dozvědět... i když krásné to být nepřestávalo.

Ačkoliv se kniha zdá nekonečně dlouhá, je rozdělená na spostu krátkých kapitol, které občas mají třeba jen dvě stránky. Je to součástí atmosféry - té hry, kterou s námi čtenáři Anthony Doerr hrál a my na ni nadšeně přistoupili. Pokud jste ale četli záhlaví recenze (čte ho vlastně vůbec někdo?), mohli jste si všimnout, že jsem Světla četla celý měsíc... Zdá se vám to hodně na to, jak knihu vychvaluji až do nebes? Mně vlastně taky, ale vlastně mi to ani nevadilo. Nevadilo mi pomalé tempo příběhu, protože jsem zkrátka netoužila po tom zhltnut tuhle bichli na posezení. Toužila jsem si ji užít a to se mi podařilo.

Vzal ji za ruku a ona se trochu zklidnila.
V okapech zurčela dešťová voda.
"Co teď děláme, papa?"

"Doufáme, že se dostaneme do vlaku."
"A co dělají všichni ostatní?"
"Taky doufají."
(~ strana 95)

Marie-Laure mi skutečně přirostla k srdci. Ne proto, že bych ji litovala kvůli její slepotě... Zamilovala jsem si ji pro její nezdolnou schopnost bát se a smát se a snít, a to nejlépe všechno najednou a za takových okolností, že mi zůstává rozum stát. Werner mi sice k srdci tolik nepřirostl, al přesto jsem si jeho kapitoly oblíbila a z jeho pohedu se mi dobře četlo. V knize se občas objevily kapitoly psané z pohledu jiných postav, které sice nebyly tak výrazné, ale přicházely vždy jako vítaná změna, když mě doba protagonisté již omrzeli a potřebovala jsem si od nich odpočinout.

Ještě než tuhle sáhodlouhou recenzi ukončím, ráda bych se vyjádřila ke konci. Svůj spoilerový názor jsem napsala na Goodreads, ale pokud jste knihu ještě nečetli, pokusím se vám to nějak shrnout i tady: Líbilo se mi, jak se vybarvil vztah mezi dvěma hlavními hrdiny, na který všichni čtenáři s napětím čekali už od začátku, ale který skončil úplně jinak. Anthony Doerr mě mockrát mile překvapil, ale právě vztahovou zápletkou a koncem samotným mi udělal největší radost.

"Ale to není statečnost. Já nemám jinou možnost. Jednoduše se vzbudím a žiju svůj život. Ty to neděláš?"
"Už celé roky ne," odpověděl. "Až dnes. Dnes jsem to možná tak udělal."
(~ strana 513)

Názor na obálku
Jsem tak šťastná, že Moba nechala knížce původní obálku, protože je opravdu nádherná! Poučte se, všechny Polibky pro Annu a podobní - tohle je ráj na zemi obálek! Ostatní motivy nejsou špatné, ale nevyniknou... Ještě se mi moc líbí německá verze do šeda, ačkoliv ji hravě předčí ta nádherná tyrkysová. A ta poslední? Příliš nemastná neslaná s ohledem na všechny ostatní.


2088493722041082220622542541467225308929

Shrnutí
Nejdřív jsem si myslela, že dám knize 4,5 hvězdičky, protože jsem ji četla celý měsíc. Jenže já nemůžu - mě to totiž vůbec nevadilo! Čtení propracovaného příběhu z válečné doby plného krásných popisů a metafor jsem si užila naplno. Autorovi si ještě ke všemu podařilo vytvořit skvělé postavy a úžasný konec a vztahovou zápletku. Ovšem jedním jsem si naprosto jistá: sice Jsou světla, která nevidíme, ale tahle kniha si být vidět rozhodně zaslouží. Nevím, co byste víc chtěli.

Celkové hodnocení: 5/5

Děkuji internetovému knihkupectví Palmknihy za zaslání recenzní e-knihy. Pokud chcete světla vidět, můžete si je stáhnout zde.

Marky

Komentáře

  1. Zajtra si po túto krásku bežím na poštu. Už sa teším, keď si ju prečítam. Som na ňu naozaj veľmi zvedavá :). Pekná recenzia :)!

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha, na mě čeká na nočním stolku, začínám se víc a víc těšit. Dík yza recenzi.

    OdpovědětVymazat
  3. No páni, samá chvála :) Teď si chci knížku přečíst ještě víc :) Krásná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, zas další kniha, co se mi líbila, no :D Děkuji ;)

      Vymazat
  4. Skvelá recenzia to musím napísať ako prve :)Navnadila si ma ešte viac na túto knihu ale bohužiaľ musím počkať na slovenský preklad ktorý sa presunul z pôvodného 12 januára až na 26 ale veľmi sa na knihu teším :) a z obálok sa mi tiež veľmi páči Nemecká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky, vážím si toho :) To je mi líto, vůbec vám Slovákům to čekání nezávidím...

      Vymazat
  5. Krásná recenze! :)
    Knihu bych si také chtěla přečíst,tak snad se mi někdy dostane do ruky :)

    OdpovědětVymazat
  6. Povedená recenze :-) Tuhle knihu jsem nadělila mamce k Vánocům, tak teď netrpělivě čekám až si ji přečte, abych si ji půjčila a ona se s tím strašně loudá :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dkuji :) TO znám, teď ale s mamkou půjčujeme e-knihy, takže to je o něco praktičtější ;)

      Vymazat
  7. Moc pěkná recenze :) O knize jsem už několikrát slyšela a hrozně moc mě zaujala, samozřejmě i obálkou, protože ta je úžasná. No nemůžu se dočkat mých narozenin nebo tak něco :D
    http://fandombeforebloodcz.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Souhlasím, obálka je stejně nádherná jako celá kniha!

      Vymazat
  8. Tuhle knížku jsem si přála k Vánocům. Nakonec jsem namísto toho dostala Daleko od hlučícího davu, ale tak budu mít ještě narozeniny. :D
    Moc se těším, až si ji jednou přečtu, fakt mě láká. A souhlasím, takhle tyrkysová obálka je nejlepší. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Knížku jsem si včera přinesla domů, tak jsem zvědavá, jak na mě zapůsobí :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.