Gravitační propadák | The Other Side of Gravity

25708672

Název v originále: The Other Side of Gravity
Autor: Shelly Crane
Nakladatelství: Kiss me publications
Žánr: YA, sci-fi
Série: Oxygen #3
Počet stran: 249
Čteno: 4. - 30. května, v angličtině

Lidé se už před dlouhou dobou přemístili ze země na planetu Landu. Kyslík, gravitace, palačinky a všechno ostatní se dá sehnat vlastně jen na černém trhu a prolhaná vláda si pro sebe nechává veškerý luxus. Maxton je součástí černého trhu až do chvíle, než pomůže utéct Sophelii, která už roky pracuje jako otrok. Mají z takové společnosti, jako je ta jejich, vůbec šanci utéct? A kam by vlastně měli utíkat?

“There is no gravity. The only thing holding me to this planet is you.”

Tuhle knížku jsem si pořídila kvůli nadšené recenzi Kath, která jí dala plné hodnocení. Takže jste už jistě uhodli, že jsem měla nezdravě vysoká očekávání, než jsem se do knihy pustila. A to se mi ukázalo být osudným, protože The Other Side of Gravity pro mě představuje hořké zklamáníUž jen kvůli tomu, že jsme knihu četla na mobilu, mi ji trvalo přečíst vážně dlouho. A tím, že mě bavila a zajímala čím dál méně, jsem ji čím dál tím více odkládala a bavila a zajímala mě ještě méně... Vytvořila jsem sama sobě zapeklitě začarovaný kruh.

neverland, peter pan, and moon imagePříběh se ale i bez ohledu na můj způsob čtení zhruba od prostředku knihy hrozně vlekl, načež mi pak autorka udělala nesmírnou radost tím, že ho usekla přímo v polovině. To jsem pochopitelně náležitě ocenila, protože já cliffhangery miluji na knihách snad ze všeho nejvíc, hned po milostných trojúhelnících. (Doufám, že cítíte tu ironii.)


“I envy you even more, Maxton.” He smirked, trying to play it off. “Oh? And why’s that?” “Because your soul, on this soulless planet, sticks out like one star in a starless sky. And it’s beautiful.”

Ale abych zase knihu jen neshazovala, musím ocenit propracovaný fiktivní svět, který Shelly Crane vytvořila. Zvrácená společnost, ve které se naši dva hlavní hrdinové pohybují, působí skutečně a ačkoliv je zvrhlá, je aspoň reálně zvrhlá. Stejně tak propracované byly i charaktery postav - každý měl svou malou úchylku a každý měl svou hloubku.

Pokud jste člověk, který v knihách rád zvýrazňuje, na tento příběh spotřebujete jistojistě zvýrazňovačů hned několik. Citátů a krásných myšlenek je v knize plno a já mám jedině štěstí, že si je nemusím všechny vypisovat vedle na papír, ale můžu je pěkně zvýrazňovat rovnou v mobilu. Na druhou stranu si ani nedokážete představit, jakou práci mi dalo vybrat úryvky pro tuhle recenzi - zabralo mi to více času než samotné její psaní.


pancakes, chocolate, and food image“But when she finally did look up, I realized my fatal mistake. That by not leaping for her when she jumped, she thought that I no longer wanted to catch her.”

Nesmím ovšem zapomenout na to, co jsem v knize (kromě obálky) ocenila ze všeho nejvíc. Může se to zdát mírně ironické a paradoxní, ale nejvíce mě bavily vtipné narážky na jídlo. Sophelia jako otrok třeba v životě nejedla palačinky a jejich první ochutnávka dopadla skutečně vtipně. Díky těmto malým a roztomilým scénám autorka dodala příběhu větší reálnost, takovou třetí dimenzi.

Na závěr bych se ještě měla vrátit ke knize jako celku. Samotný styl psaní Shelly Crane není vůbec špatný a autorka nás donutila si ustavičně klást otázky, ale čím více jsme se blížili ke konci knihy, tím více se všechno opakovalo. Postavy neustále vzdychaly, až mě z nich bolela bránice, zastrkávaly si vlasy za uši a podstupovaly stále a dokola ty samé diskuze o těch samých existenčních krizích, zvláště pak Sophelia. Možná je to další pokus o přiblížení se realitě, protože existenční krize jen tak rychle nezmizí, ale číst o ní pětkrát pořád dokola zkrátka není můj šálek kávy - tím spíš, že piji raději čaj.


Dream“The fact that you can’t see how much you’re worth makes you worth so much more.” She opened her mouth once, her brow bunched, but nothing came out. She didn’t know the words to ask. I continued. “A diamond doesn’t know how much it’s worth; it’s just beautiful because it exists.” 




Obálka, jak už jsem zmínila výše v recenzi, je jeden z faktorů, které jsem na knize ocenila nejvíc. Kdyby mě nepřilákala Kathina recenze a kabátek by se tolik nevydařil, knížku bych si v životě nepřečetla. Takhle obálka zaujme a dovolím si říct přímo ohromí každého čtenáře. Tohle je zkrátka jedna z knih, kterou musíte mít doma kvůli tomu, jak vypadá.

Do knihy The Other Side of Gravity jsem vkládala velké naděje a nakonec se ukázala být hořkým zklamáním. Děj se od prostředku hrozně vlekl a na konci ho autorka usekla málem v půli věty. Stále dokola se opakovaly ty samé existenční krize a vzdychání. Sice mě vážně bavily vtipné narážky na jídlo, krásné myšlenky, citáty a skvěle propracovaný svět i postavy, ale celkově knihu hodnotím jako propadák. A vlastně mi to ani není líto.

Celkové hodnocení: 1/5

Knihu jsem obdržela od serveru Netgalley výměnnou za upřímnou recenzi.

Na závěr písnička, kterou se učím na kytaru a taky se týká Petera Pana:


Marky

Komentáře

  1. Díky tvé recenzi mě kniha vážně oslovila! Navíc má perfektní obálku a vypadá prostě dobře! :o

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? To mě překvapuješ! :D Přečti si spíš tu od Kath, a je aspoň nadšená :P Ale je pravda, že knížka je skutečně nádherná :)

      Vymazat
  2. A ako ma Kath nalákala, tak teraz si ma ty od nej dosť "odlákala" :D Teraz absolútne neviem, čo mám robiť, či mám alebo si ju nemám prečítať... To je dilema :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, máš to těžké - tak třeba u tebe dostane průměr :D

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.