Já, knižní recenzent TAG

Ahojky!
Nedávno jsem u Magdalény na blogu Wallet of Infinity objevila skvělý knihoblogerský TAG její vlastní výroby. TAG se sice rychle rozšířil po internetu a už jsme ho četla hned na několika blozích, ale myslím, že i pro vás by mohlo být zajímavé si přečíst mé odpovědi a odhalit tak něco víc ze zákulisí mého blogu. Pokud by vás zajímal i nějaký další článek na téma psaní recenzí, napište mi do komentářů, jaký. TO je totiž naprosto nevyčerpatelné téma a dalo by se o něm skutečně psát s nekonečnou dávkou sarkasmu. Ale teď už hurá na TAG!

1. Kolik recenzí měsíčně vydáš?
Podle kalkulačky napíšu průměrně 5,19 recenzí za měsíc. Počítala jsem vše od začátku mého blogování, včetně prázdnin a prvních měsíců v Belgii, takže mě docela překvapuje, že mám až tak vysoké skóre. Většinou na tuto otázku (když jsem zrovna bez kalkulačky a sešitu, ve kterém si vedu organizaci blogu), že měsíčně zvládám čtyři recenze, ale často se mi nepodaří ani to. Počet recenzí se pohybuje ode dvou k osmi, podle nálady. Občas nemám chuť psát nic jiného než recenze a někdy je ani nemůžu vidět. Stává se to i vám?

coffee, candle, and notebook image2. Píšeš recenzi hned po dočtení knihy, nebo ji necháváš uležet?
A jé, od čeho jsem se to zase namočila? Teď vám budu muset zahanbeně vysvětlit, proč recenzuji knihy, co jsme četla před půl rokem... Už z principu nerada píšu recenze hned po dočtení knihy, protože nemívají hlavu ani patu a jsou to jen snůšky dojmů - tudíž se ze mě stává buď fangirl nebo hater. Takže už z principu mám ve zvyku čekat aspoň tři dny po dočtení. Jenže protože čtu mnohem víc než píšu (asi tak dvojnásobek), recenze zkrátka a jednoduše nestíhám. Ještě k tomu přičtěte recenzní výtisky a je o zábavu postaráno... Takže teď momentálně třeba chystám recenzi na knihu, kterou jsem dočetla v únoru.

3. Máš nějakou přípravu než se vrhneš do psaní?
Tady můžu navázat rovnou na předchozí otázku. Dřív jsem si po dočtení vždycky psala svou reakci na Goodreads, abych ji po pár dnech mohla srovnat s názorem, který jsem si v hlavě sesumírovala za nějaký ten čas. Poté, co jsem sklouzla k psaní recenzí na dávno čtené knihy, se moje názory postupně prodlužovaly a prodlužovaly. A nakonec je z nich taková menší kostra: nejdříve reakce po dočtení (emotivní složka), pak klady a zápory, názory se spoilery a nakonec hvězdičkové hodnocení, které ovšem později často měním. Každopádně si před psaním recenze vždycky přečtu svůj názor na Goodreads a oficiální anotaci v češtině i v originálním znění (samozřejmě abych mu rozuměla, takže ne švédsky, ale třeba německy ano), a pak už se můžu do recenze vesele pustit...

therapy, we heart it, and heart image4. Co ve tvé recenzi určitě nesmí chybět?
Strukturu mých recenzí už určitě znáte a pokud můj blog sledujete už dlouho, víte i o jejích změnách v průběhu času. Párkrát jsem zkoušela i jiné, originálnější formy - třeba grafy, ale nebavilo mě to a zkrátka mám nejraději to svou a klasickou verzi. To nad čím ale překvapivě většinou strávím nejvíc času, jsou obrázky. Vybírám je skutečně pečlivě a občas se kvůli tomu na Pinterestu nebo Weheartit zaseknu na příliš dlouhou dobu.

5. Jak dlouho ti trvá, než ji napíšeš?
Na samotné napsání jedné recenze mi většinou stačí něco méně než hodina, ale skutečně záleží na knize. Pokud jsme si knihu zamilovala nebo ji vyloženě nenáviděla, bude se mi na ni psát recenze lépe než na knihu, o níž můžu říci jen to, že byla "fajn". A potom pochopitelně záleží na tom, jestli se mnou spolupracuje HTML a jestli se mi daří najít obrázky. Jinak se to pochopitelně protáhne...

book, love, and heart image6. Píšeš spíš kladné nebo negativní recenze?
Asi bych řekla, že spíš pozitivní - tedy pokud se průměrné knihy berou jako pozitivní, tak určitě. Každopádně většinou pozitivní recenze píšu radši (pochopitelně), ale zanadávat si občas na nějaký brak, který se mi dostal pod ruku, občas taky neuškodí... Ačkoliv většinou si ke čtení umím vybrat dobré knížky.

7. Pověz nám o tvé první recenzi (a připoj odkaz!)
Moje první recenze byla na knihu Hvězdy nám nepřály od Johna Greena, napsala jsem ji 16. září 2014 a přečíst si ji můžete zde. Vlastně jsem ji psala několik měsíců po dočtení knihy, a to když jsem zjistila, že existují blogy o knihách (narazila jsem totiž na Willindu a Laurdes). Hned mi bylo jasné, že něco takového musím zkusit i já, ačkoliv jsem nečekala, že se blog stane tak velkou součástí mě samotné a že díky němu poznám skvělé lidi. A tahle jediná recenze mi dopomohla k tolika věcem, že už bych si bez ní svůj blog nedokázala ani představit. Když se mi nechce psát, vždycky si ji přečtu a vykouzlí mi úsměv na tváři...

Werner and Marie-Laure, All The Light We Cannot See: 8. Kterou tvoji recenzi bychom si měli přečíst a proč? (opět odkaz)
Tohle je příliš těžká otázka. Jako čtenáři tohoto blogu byste pravidelně měli číst všechny recenze, které na blogu publikuji - jako to u svých oblíbenců dělám i já - ale pokud to nestíháte nebo z nějakého důvodu nechcete, vyberu vám tu tři. Tou první je můj názor na knihu Jsou světla, která nevidíme, protože ta se pro mě po  napsání recenze stala mnohem větším symbolem, než jakým byla po dočtení. Jako druhou jsem vybrala svou recenzi na Najít Sky, což je bohužel v Česku velmi neznámá kniha, ale já si ji zamilovala a mělo by se o ní mluvit víc. A jako poslední tu mám svou recenzi na knihu Pan Davis - kapitola mého života, kterou napsala moje kamarádka Míša, na niž jsem skutečně hrdá... a trochu jí závidím, ale pšššt!

9. Existuje naopak nějaká, za kterou se stydíš?
Nestydím se za žádnou recenzi, kterou jsem napsala, a ani žádnou nehodlám z blogu mazat. Každý čtenář si jistě všímá data, kdy jsme daný článek psala, takže je jasné, že o dva roky dříve jsem psala jinak než píšu dnes. Naopak jsem hrdá na to, že jsem se v psaní tolik zlepšila (aspoň doufám - snad to vidíte taky)... i když pořád ještě píšu čtyřmi prsty místo deseti, za což naopak hrdá nejsem. Ale to jsem odbočila od tématu.

laptop, pink, and flowers image
10. Máš svoje osvědčené tipy, triky a rady pro ostatní, jak napsat dobrou recenzi?

Myslím, že tohle si nechám na samostatný článek někdy později, protože s necelými dvěma lety blogování se zatím necítím na to, abych udílela někomu rady - jsem takové knihoblogerské batole. Ale základ pochopitelně spočívá v tom, že nikho nekopírujete, přinášíte světu své vlastní nápady a zůstáváte sami sebou. To je pravidlo číslo jedna. (Ne, pardon, pravidlo číslo jedna zní, že přívlastek rozvíjí podstatné jméno. Jinak by se za mě paní češtinářka musela stydět...)

A jak by jste na otázky odpověděli vy?