Každý knoflíček má své místo. | Volání kukačky - RC

20565613

Název v originále: The Cuckoo's Calling
Autor: Robert Galbraith/J. K. Rowling
Nakladatelství: Plus
Žánr: detektivka
Série: Cormoran Strike #1
Délka: 17 hodin 40 minut
Posloucháno: 22. května - 3. června 2016, v češtině

Za soukromým detektivem Cormoranem Strikem přichází John Bristow, bratr zesnulé topmodelky Luly Landryové. Všichni si myslí, že tu noc z balkonu skočila sama, ale její bratr trvá na tom, že jeho sestra sebevraždu nespáchala. Cormoran Strike se tedy s pomocí své nové sekretářky Robin Ellacottové pouští do vyšetřování, které mu přinese spoustu poznatků nejen o světě modelingu, ale také o nejistotě, která ho provází. A na tom případu něco nehraje...

Ruch na ulici připomínal bzučení much. Za policejními zátarasy se tlačili fotografové, fotoaparáty s dlouhými rypáky připravené v pohotovosti, a jejich dech stoupal vzhůru jako pára. Na čepice, klobouky a ramena v kabátech se vytrvale snášel sníh, prsty schované v rukavicích čistily čočky objektivů.

Nikdy jsem nebyla detektivkový typ a to jednoduše z toho důvodu, že se všeho moc bojím. Jsem děsný strašpytel a jsem na to hrdá. Nebo ne. U nás doma se vždycky koukalo na Poirota a já si zamilovala Sherlocka v podání seriálu BBC, ale detektivní knížky mi zkrátka poskytují moc prostoru pro představivost a já se pak bojím usnout, protože co kdyby mě ve spánku uštknul had nebo tak něco? Ale právě díky tomu, že obyčejně detektivky nečtu, se mi Volání kukačky líbilo možná víc, než by tomu bylo v opačném případě.

Na začátku vám pravděpodobně bude chvíli trvat, než si zvyknete na pomalé tempo knihy klikatou cestu, jakou se příběh ubírá. Autorka si dala skutečně práci a popsala všechno a všechny, kteří se v knize vyskytli byť jen na maličký okamžik. Příběh tak odsýpá velmi rozvláčným tempem a já jsem skutečně ráda, že jsem ho poslouchala jako audioknihu, protože v té formě snáším dlouhé popisy lépe. Ale aby to nevyznělo příliš negativně, musím uznat, že se popisné části autorce skutečně povedly - a když jsem si zvykla na ty občasné pauzy v audioknize, tempo příběhu jsem si i docela oblíbila.

S popisností souvisí i fakt, že do sebe všechno naprosto perfektně zapadá. Každý manžetový knoflíček je tam, kde má být a já osobně jsem nenarazila na žádnou nesrovnalost nebo na něco, co by mi nebylo jasné.

Stejně propracované byly i postavy. Robin jsem si oblíbila hned od první věty, ve které se objevila, protože mi tak trochu připomínala mě samotnou. Nějakou chvíli mi trvalo, než jsem porozuměla Strikeovu spletitému charakteru, ale o to víc mi potom přirostl k srdci. Stejně tak mě bavil i detektivův styl vyšetřování, který se velmi blížil tomu Poirotovu - spíše si povídat s lidmi než někoho nahánět po ulicích, ačkoliv na to nakonec taky došlo.

coffee, food, and chocolate imageJeště malá odbočka: Chápu, proč si Rowlingová při psaní této detektivky vybrala pseudonym, protože fanoušci Harryho Pottera rozhodně nebudou vědět, co od knihy čekat. Jméno Rowlingová se také bude spojovat více s čarodějnou školou než s případy Cormorana Strikea, což je nakonec dobře, protože škola se jí povedla o mnoho víc.

Na detektivkách mě nejvíc baví to, jak se zápletka odhaluje po malých kousíčcích a čtenář má možnost si všechno domyslet sám, pokud je na to dost chytrý a pozorný. To si ale vyžaduje rozprostření nápověd a náznaků po celé knize a nejen závěrečné vyvrcholení, jako tomu bylo v případě Luly Landryové. Autorka sice svůj zločin vymyslela dobře, ale čtenář ho objevuje až na samotném konci a některé nápovědy a stopy získává až při samotném vysvětlování toho, co se vlastně doopravdy stalo.

Obálka je jeden z důvodů, proč jsem si prve přečetla anotaci. Sloučení všemožných odstínů modré, zelené a žluté jsem si naprosto zamilovala a třeba si někdy pořídím i papírovou verzi knihy, abych se na ni mohla pyšně koukat (ale to taky kvůli tomu, jaká je to bichle). Verze s Lulou sice příběhu taky sedí, ale působí méně detektivně.

1768432716160797

Příběh, který nám Rowlingová připravila, nesrší akcí na každé stránce, ale zato vám umožní vytvářet si vlastní teorie - všechno se totiž vysvětlí až na samotném konci. Také máte možnost dopodrobna poznávat okolí a postavy a užívat si dlouhé a květnaté popisy. Každý detail je propracovaný a promyšlený a ačkoliv se kniha chvílemi vleče, průběžně si ji jistojistě oblíbíte.

Celkové hodnocení: 3,5/5

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkuji webu Audiotéka. Pokud máte také chuť na detektivku, pokračujte sem.

Jak jst na tom s detektivkami vy?
Marky

Komentáře

  1. Asi by mě od knihy odradily ty popisné části, dokáží mě od knihy úplně odpoutat a mě se do ní pak nechce :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu rozumím, taky jsem to tak mívala a ještě mám, ale v podání Galbraitha/Rowlingové a jako audiokniha mi nevadily :)

      Vymazat
  2. Mám od Rowlingové alias Roberta Galbraitha přečteno i Volání kukačky, i Hedvábníka, tedy lépe řečeno jsem obojí také poslouchala. Víc než detektivka mě bavil osobní život Cormorana a Robin. :D :) A těším se, až Ve službách zla vyjde také v audio podobě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To souhlasím, Cormoranův život je mnohem zajímavější :)

      Vymazat
  3. Já zatím četla Volání kukačky a musím říct, že mě moc bavilo, byť jinak spíše vyhledávám knihy, které mají hodně rychlý spád. Ale pro mě je Rowlingová prostě strašně dobrá vypravěčka, sedí mi a bavilo mě od ní i Prázdné místo, které je kolem dokola dost o ničem. Teď se chystám na Hedvábníka a nepochybuji, že si pořídím i Ve službách zla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Prázdné místo i Hedvábníka se taky chystám, tak snad nebudu zklamaná... :)

      Vymazat
  4. Já jsem strašně ráda, že se mi papírové vydání Volání kukačky podařilo nějakou dobu zpátky vyhrát, protože si nejsem úplně jistá, jestli bych si to sama od sebe fakt koupila, i když je to od Rowlingové. Jen jsem tu knížku ještě nečetla, ovšem teď v létě plánuji se na ni fakt konečně podívat. Potřebuji vědět, jaké to je, abych věděla, jestli investovat do dalších dílů. :D Nicméně z tvé recenze mám pocit, že to bude přesně takové, jak čekám, tak doufám, že žádné velké zklamání se u mě nedostaví. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě nevím, jestli investovat do dalších dílů a případně v jaké podobě, ale zatím bych to viděla na audioknihu...

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.