Skvělá kniha, které je odpuštěno | Jiskra v popelu - RC

28487403

Název v originále: An Ember in the Ashes
Autor: Sabaa Tahir
Nakladatelství: Host
Žánr: fantasy, YA, dystopie
Série: Jiskra v popelu #1
Počet stran: 450
Čteno: 20. - 23. května 2016, v češtině

Laia za jednu jedinou noc přijde o rodinu i domov. Jediný, kdo přežil je ona a její bratr. Její jedinou šanci, jak ho získat zpět, je přidat se k odboji. Elias je nejlepším vojákem Akademie - profesionální zabiják. Je ovšem znechucený sám sebou a nejraději by zběhl. Jenže nic se nevyvíjí podle představ ani jednoho z hrdinů a když se ti dva setkají, všechno se zkomplikuje ještě mnohem víc. Co se může stát, když celé Impérium závisí na dvou mladých lidech?

Bitevní pole je mou svatyní. Hrot meče je mým knězem. Tanec smrti je mou modlitbou. Smrtící rána je mým vysvobozením.

Tahle knížka je zahraničními booktubery opěvovaná už od chvíle, kdy se prvním z nich dostala pod ruku její nádherná originální obálka. Původně sem si ale vlastně vůbec nemyslela, že si ji někdy přečtu. Česká obálka se mi nezdála a stále ještě pletu přeložený název a... zkrátka a dobře se mi do tohohle čtení vůbec nechtělo. Ale jednoho dne jsem si knížky všimla na seznamu pro recenzenty a bylo rozhodnuto. Prostě jen tak, bez přečtení anotace. Ano, tohle dělávám často.

Když jsem začala číst, neměla jsem zrovna nejvyšší očekávání. V zahraničí éra téhle knihy pominula již dávno, takže jsem zkrátka jen doufala, že těch 450 stran zvládnu co nejdřív. Jaké bylo mé překvapení, když jsem je doslova přelétla za tři dny a zůstala jsem čekat na další díl s otevřenou pusou. Protože takhle se zakončují první díly sérií, přátelé. Tohle je mistrovské dílo. Nejenže příběh utíká neskutečně rychle, ale nechybí mu nic, co byste si mohli u knihy přát.

"Na světě jsou dva druhy viny," řeknu tiše. "Jeden z nich je břemeno a ten druhý ti udává směr. Musíš dovolit, aby ti vina sloužila jako něco, co tě pohání. Aby ti připomínala, kým se chceš stát. Udělej si v mysli tlustou čáru. A už ji nikdy nepřekračuj. Je poškozená, ale je tam. Nedovol, aby ti ji vzali!"

Popovídejme si nejprve o tom, co kniha slibuje - epickou fantasy. Té se totiž rozhodně dočkáte. Ačkoliv se může občas zdát, že autorka přechází trochu do dystopie. Organizace světa, ve kterém se na stránkách knihy ocitáme, je zároveň plná fantasy prvků (jako třeba masek přirůstajících lidem na obličej) ale zároveň i klasických znaků dystopie (třeba tyranský vládce). Možná teď váháte, jak se takovýhle mišmaš mohl povést, ale nemusíte mít strach. Autorka opět zabodovala na celé čáře a do své knihy vložila to nejlepší z obou žánrů.

     

A protože jsem vtipně začala tím, že se skutečně povedl konec, měla bych se nejspíš taky vyjádřit ke zbytku příběhu. Sabaa Tahir si totiž pro své čtenáře přichystala překvapení na každém rohu a na každé stránce přichází nové zvraty a ohromující odhalení. Na pana Dashnera autorka v tomhle ohledu sice nemá (jeho knihy budu opěvovat vždycky), ale i tak vás dokáže držet při čtení pořádně napnuté. 

Život je plný okamžiků, které nic neznamenají. A pak jednoho dne přijde okamžik, který rozhodne o každé následující vteřině.

Nesmím taky zapomenout na jeden skvělý element, který se sice v knihách moc často nevídá v dobrém provedení, ale když už se povede, stojí skutečně za to: proroctví. Když mi někdo do knihy naservíruje dobře zpracované proroctví, zasloužil by si pořádnou pusu, protože tohle já zkrátka můžu. Miluji, když si hrdinové myslí, že svou předurčenou budoucnost pochopili a vyřešili, ale ve skutečnosti tomu tak vůbec není a překvapení teprve čeká...

A když už jsme u hrdinů, ty musím taky pochválit. Sice to nebyly moje spřízněné duše, ale chápala jsem je a až na malé drobnosti jsem s nimi souhlasila. Sabaa Tahir si se svými postavami pohrála do nejmenších detailů a ještě více propracovala jejich minulost a vzájemné vztahy. Do dalšího dílu mi zůstalo pěkných pár otázek, ale věřím, že je má autorka všechny skvěle promyšlené.

Divíte se, že jsem knize ještě nic nevytkla? Já totiž vlastně ani nemám co... Nebo tedy mám, ale to je jedna konkrétní věc, o které se bez spoilerů nedá mluvit. Jsem si jistá, že ti, kdo knihu četli, pochopili, a ti kdo ji nečetli, to vědět nemusí. Věřte jen, že autorce odpustíte jakoukoliv malinkou chybičku, protože Jiskra v popelu je zkrátka tak dobrá, že jí těch pět hvězdiček dát musíte.

Jak už jsem se zmínila na začátku recenze, originální obálka se mi líbí mnohem víc než ta česká. Všichni to mají zjevně naopak ale mně se ta česká zdá naprosto obyčejná a příliš jednoduchá  natož aby něco sdělovala o příběhu, jenž se pod ní skrývá. Pro inspiraci ještě přikládám další nádherné obálky, které mají všechny naprosto nádherné fonty.

20560137277747582356952427323790


Vsadím se, že jste celou recenzi ani pořádně nečetli, jenom prolétli očima, protože jsem se šíleně rozepsala. Jenže tahle knížka je prostě skvělá, takže si všechna ta písmenka zaslouží! Do čtení jsem šla naslepo, ale knihou jsem prolétla za tři dny a jak příběh, tak jeho konec mě naprosto ohromil. Překvapení, zvraty a odhalení na mě čekaly na každé stránce, stejně jako objevování skvělého fantasy/dystopického světa. Také jsem skutečně ocenila proroctví, které se v příběhu objevilo, protože to já zkrátka můžu. Hrdinové se sice nestali mými spřízněnými dušemi, ale autorka si s nimi dala skutečnou práci. Jediné, co bych mohla vytknout, je spoiler, a ty já do recenze nepíšu. Ovšem je jisté, že i kdyby se vám na knížce třeba něco nelíbilo, autorce to odpustíte. Protože Jiskra v popelu je zkrátka tak dobrá, že jich těch pět hvězdiček dát musíte.

Celkové hodnocení: 5/5

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji KNIHCENTRUM.cz. Pokud si i vy chcete přečíst Jiskru v popelu, můžete tak učinit zde.

Co říkáte na obálku knihy vy?
Marky

Komentáře

  1. Tak jsem se oficiálně rozhodl, že si Jiskru přečtu. :D A česká obálka se mi docela líbí, ale na originál nemá. A původně jsem si myslel, že to je nějaký historický drama ze západu, vůbec bych nepoznal, že je to YA. :D:D:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že ses rozhodl díky mně :D Mně to zase přijde jako něco mezi dramatem a thrillerem. Prostě na mě nepůsobí tak, jak má :D

      Vymazat
  2. mam ji doma a desneeee se na ni tesim. koukam, ze i ostatni zeme maji krasny obalky. fakt povedene vsechny. ta nase nejvic samozrejme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těš se :) Já bych právě neřekla, že naše je nejlepší, ale jak myslíš :D

      Vymazat
  3. Jsem neskutečně nerozhodný (no, spíše líný) člověk, který se na a ne dokopat k přečtení této knihy, kterou všichni vychvalují do nebes :D. Měla bych se na ní co nejdříve vrhnout, jak tak vidím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý jsme líný, jenom na nás náhodou z přecpané knihovny padají jiné knihy ;) Snad na tebe Jiskra spadne brzy :)

      Vymazat
  4. Taky mám doma a těším se, až se k ní dostanu. :-D

    OdpovědětVymazat
  5. Doma mám max. Dashnera, ale raději bych se co nejdřív pustila do Jiskry. Na negativní recenze jsem ještě nenatrefila, takže budu opravdu moc zklamaná, pokud to nebude tak velká pecka, jak všichni píší. No, uvidíme snad brzy. Že si ji okamžitě přečtu už totiž říkám nějaký ten patek. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že se ti bude líbit... Ale Dashner je taky srdcovka :)

      Vymazat
  6. Skvělá recenze! Knihu už mám pořízenou a teď jsi mě přesvědčila o tom, že po ni musím sáhnout, co nejdříve!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.