Tři poučení, tři šťastné konce a spousta hudby | Tři bratři - RC


Název v originále: Tři bratři
Autor: Zdeněk Svěrák
Vydavatel: Biograf Jan Svěrák
Žánr: pohádky
Série: -
Délka: 2 hodiny 14 minut
Posloucháno: 6. - 11. srpna, v češtině

Pohádky O Šípkové Růžence, O Červené Karkulce a O dvanácti měsíčkách známe všichni. Znáte ale i tři bratry - Pepu, Jana a Matěje, kteří mají na svědomí jejich šťastný konec?

Když si tě, dívko, představím, jak tam spíš,
spánkem jak smůla lepkavým chci být blíž.
Neví se kdy, však ví se kam mám se dát,
já tě z té smůly vysekám, mám tě rád.

Možná se vám zdá, že jsem trochu vybočila ze svého žánru a najednou píšu recenzi na knihu, kterou byste u člověka v mém věku rozhodně nečekali. Jenže já si tuhle audioknihu zkrátka nemohla nechat ujít! Proč? Nejen kvůli pánům Svěrákovi a Uhlířovi (kteří ať se pustí do čehokoliv mě vždycky ohromí), ale také proto, že jsem viděla stejnojmenný film. To by možná měl být taky negativní aspekt - viděla jsem film před knihou, ale opak je pravdou...

Tři bratry můžu v audioknižní podobě jen a jen chválit. Po dlouhé době jsem našla titul s vydařenou bilancí hudby a textu! V audioknize totiž nenajdete hrané scény z filmu, ve kterých byste se bez obrazové části ztráceli, ale zato si naplno užijete vyprávění v podání Zdeňka Svěráka a k němu přidanou hudbu a písničky z původního filmového snímku. V audioknize se tak stále něco děje a nemáte šanci se začít nudit.

Není pozdě, není brzy,
projdu houštím každý den.
Člověka to neomrzí,
když je láskou zasažen.

Samotné příběhy se věrně drží svých předloh a nejde o žádné laciné parodie. Místo aby se pohádky přenesly do dnešní doby, jak bývá občas zvykem, vypravěč raději vysvětlí pár starších a dětem občas už neznámých slov jako třeba žebřiňák, snopy anebo hnůj. A protože jsou v příběhu pohádky rovnou tři, můžete si vybrat tu, která se vám bude líbit nejvíc a pustit si ji třeba hned několikrát. Jednotlivé pohádky jsou totiž tak trochu jako akty v divadle - následují jedna za druhou a nejsou navzájem nijak promíchané. Jen je zkrátka spojují hlavní hrdinové. Jen mě trochu mrzelo, že závěrečné finále a šťastný konec nevyzněly tak velkolepě, jak by člověk u tří pohádek čekal. Každá zkrátka skončila sama a bylo.

Hodně jsem ovšem ocenila jeden podstatný detail, a to neduhy a nešvary tří bratrů: Jan byl zapomnětlivý, Matěj věčný snílek a Pepa hrom do police. Takže pohádky nehlásají do světa jenom svá klasická poučení, ale děti vychovávají i tak, aby se snažili zbavit svých špatných vlastností. A starší čtenáři se minimálně mohu zasmát, ačkoliv tyto neduhy platí pro každého a třeba se v nich nakonec najdete taky. A to je jen malá ukázka trefnosti a brilantního humoru, který nás provází celým příběhem. (Hlavně mi netvrďte, že bába z mokřin v Lábusově podání není vtipná. Protože je.)

 Jsme čas, zraje klas, pak je mráz, jsme čas, jsme rok, po boku bok, zastav krok, jsme rok.

Co ovšem musím vychválit ze všeho nejvíc, je samotný hudební doprovod. Vím, že jsem ho už párkrát zmínila, ale je zkrátka tak povedený, že si zaslouží svůj vlastní odstavec. Vytvořit tolik melodií a písniček, aby dávaly smysl a zároveň ladily k náladě dané pohádky, je skutečně umění, ale u Tří bratrů se to skutečně podařilo. Samozřejmě se najde pár nucených nebo absolutních veršů, ale dětské ucho je nepostřehne a pro děti přece tyhle pohádky jsou. Mojí nejoblíbenější písničkou se stala bezesporu část dvanácti měsíčků, která zní opravdu impozantně a její text je také povedený. Zároveň se opakuje v několika variacích - podle toho jak se Maruška k měsíčkům vrací a nakonec dojde i na návštěvu macechy a Maruščiny nevlastní sestry.

Nerada ruším, klid vaším uším, mužové, už padám na zem, ruce mám mrazem růžové, poslaly si mě, v takové zimě, pro kvítí, jinak se nesmím tam domů ke svým, vrátiti.

Na audioknižní obálce je vyobrazen Zdeněk Svěrák, coby vypravěč příběhu, na obálce papírové knihy máme tři herce, kteří ztvárnili tři bratry: Tomáše Kluse jako Jana, Pepu v podání Vojtěcha Dyka a Zdeňka Piškulu, který si zahrál Matěje. Obě verze působí sympaticky a na každé z nich se najde alespoň jedna kreslená část, což dodává kabátkům na pohádkovosti.



Ačkoliv jsou Tři bratři pohádkou pro děti, užijí si je jistě nadšenci každého věku. Zvláště v audioknižní podobě se mluvený komentář krásně snoubí s hudbou, takže se nemáte šanci nudit. Pohádky se pevně drží krásné tradiční formy a následují jedna za druhou - nijak se nepletou ani nemotají. Pohádky zároveň děti učí zbavovat se svých špatných vlastností a najdete v nich spoustu brilantního humoru. Ačkoliv pokud jste jako já, nejvíce si užijete skutečně pětihvězdičkový hudební doprovod. Jestli stále ještě čekáte na nějakou negativní kritiku, musím vás zklamat. u Tří bratrů se totiž dočkáte jenom šťastných konců. A to hned tří.

Celkové hodnocení: 5/5

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete poslechnout zde.

Marky

Komentáře

  1. Ahoj, nádherná recenze :) já sice audioknihu nemám, ale tvoje rezence mě tak navnadila, že se jí asi budu muset poslechnout :). Já viděla jenom film a ten se mi moc líbil, jak hudba, tak zpracování, proste všechno :). Moc děkuji za typ :) a přeji krásný den :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, to mi dělá radost :) Snad se bude líbit i audiokniha ;)

      Vymazat
  2. Mě je sice 18, ale láska k pohádkám mi stále zůstává a Tři bratry jsem si naprosto zamilovala!! Písničky už jsem znala jako malá a když se to před dvěma lety dalo celé do filmu a pak ještě do knížky, byla jsem nadšená ♥ Stále jsem fanynkou pana Svěráka + Uhlíře :D O audioknize jsem dosud nevěděla, takže moc děkuju za krásnou recenzi! Určitě ji pořídím své malé sestřenici:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě těší, že nejsem sama, naprosto rozumím! :) Audiokniha je skvělý přechod mezi knížkou a filmem ;)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.