Šílené a ještě šílenější | Divotání


Název v originále: Unhinged
Autor: A. G. Howard
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: YA, fantasy, retelling
Série: Šepotání #1
Počet stran: 432
Čteno: 28. listopadu - 5. prosince 2016, v češtině

Uběhl už rok od doby, kdy se Alyssa propadla králičí dírou do Říše divů, aby v ní všechno napravila a nasadila si na hlavu korunu. Teď už jí zbývá jen maturita, ples, a pak ji čeká zářná budoucnoust v Londýně se Zachem. Jenže to by její matka, kterou právě pustili z blázince, nesměla být tak starostlivá. A nesměl by se zase objevit Morfeus. Čeká Ayssu další cesta do Říše divů?

Již loni jsem se poučila, že Carollovy knihy jsou jen nežnějším, stravitelnějším podáním podsvětnického šílenství.

Moje recenze na první díl této série na motivy Alenky v Říši divů se na blogu objevila už docela dávno, a tak jsem se rozhodla, že dám autorce opět šanci udělat na mě lepší dojem než posledně. Už mám zkrátka takovou důvěřivou povahu a můžu jedině potvrdit, že druhý díl trilogie se od prvního zásadně liší. Pokud se vám tedy líbilo Šepotání, není jisté, že si stejně zamilujete i Divotání a naopak.

Největší rozdíl je rozhodně nepřítomnost Říše divů. Celý příběh této knihy se totiž odehrává u nás, v lidském světe, ačkoliv v něm samozřejmě najdete podsvětníky a kouzla, na jaká jste zvyklí. Pokud jste se tedy stejně jako já těšili na další várku temnoty a šíleností, nevěšte hlavu. Najdete ji tam tak jako tak, jen šikovně zakomponovanou do našeho běžného lidského světa.

I slabost může být výhodou, dostane-li se do vhodných rukou.

Musím také přiznat, že se mi příběh zdál přece jen o něco málo přehlednější než v prvním díle, kde byly následující stránky naprosto nevyzpytatelné a čtenář nemohl tušit, co se stanye, protože možné bylo naprosto všechno. Ve druhém díle už si můžete všimnout nějaké formy a struktury, i když jen slaboulince naznačené. Stejně mi ovšem nebyla jasná hlavní zápletka knihy, protože Alyssa si jen tak odbíhala sem a tam na základě snů a hormonů, jak už bývá jejím zvykem. Divotání se mi ovšem zdálo příliš dlouhé a některé scény (zvlášť ty "romantické") by se určitě daly zkrátit.

Když už jsem zmínila ty romantické scény, opět se neubráním kritice milostného trojúhelníku. Zvláště ve druhém díle dostal spoustu prostoru, ale stále všechno neskutečně kazí. Kvli němu se Alyssa chová jako dvanáctiletá a dělá šílená rozhodnutí - minimálně s ohledem na to, že se snaží zachránit celou Říši divů. Alespoň se mi začal zamlouvat jeden ze dvou adeptů na Alyssina partnera, takže mám přinejmenším komu fandit. Předtím se mi totiž nelíbila ani Alyssa, ani její dva nápadníci, takže jsem se při čtení velké části první knihy neskutečně nudila.

Všechny moje mozaiky reprezentují krajiny Říše divů a potlačené chvilky s Morfeem. Samozřejmě, že mu dělá dobře, že je mou múzou. Nebo noční můrou.
Ano, to je to pravé slovo.

Můj největší problém při čtení Divotání a koneckonců i Šepotání spočíval ovšem ve stylu psaní autorky. A. G. Howard píše na můj vkus naivně a amatérsky - tedy aspoň na mě její příběh tak působí. Možná se jen snažila vcítit do postavy Alyssy, ale vyšla z toho spousta vět a slovních spojení, nad kterými jsem nepřestávala kroutit hlavou, protože by je nikdo nikdy nevyslovil, ba ani by si je nepomyslel. Ani dvanáctiletá řízená střela hormonů ne.

Na druhou stranu jsem si teď užila jednotlivé postavy - jejich charaktery se rozvíjí, získáváme o nich čím dál více informací a dozvídáme se o jejich minulosti. Konečně zjišťujeme důvody jednání Alyssiny matky Alison, která v Divotání hraje poměrně klíčovou roli, a dozvídáme se i pár tajemství ostatních protagonistů. Doufám, že se ve třetím díle s názvem Zrcadlení autorka bude i nadále ubírat podobným směrem a třeba se dočkáme ještě výraznějšího zlepšení! 

Jako by mi ta slova ušil na míru a konečně doplnil chybějící dílky do mé skládačky pocitů, myšlenek a obav.

Všechny země se u všech dílů této trilogie rozhodly přejmout původní obálku, čemuž se v žádném případě nedivím. Celá série má totiž skutečně krásné kabátky, i když mým nejoblíbenějším napořád zůstane Šepotání



Po rozporuplném prvním dílu jsem A. G. Howard dala ještě jednu šanci mě zaujmout, což se jí bezesporu podařilo. Divotání je totiž úplně jiné než jeho předchůdce: celý děj se odehrává v lidském světě, do kterého autorka šikovně zakomponovala tajemno a kouzla, na která jsme zvyklí. Také se mi příběh zdál trochu přehlednější, ačkoliv hlavní zápletka kvůli Alyssiným záchvatům hormonů zůstávala nejasná. Kniha by se určitě dala zkrátit, minimálně o milostný trojúhelník, který příběhu jen uškodil. Mým největším problémem však zůstává autorčin styl psaní, nad jehož naivitou jsem nepřestávala kroutit hlavou. Co ovšem musím pochválit, je skvělé rozvinutí charakterů postav a nové informace o jejich minulosti. A pochopitelně jejich tajemství... Divotání je zkrátka šílené a ještě šílenější.

Celkové hodnocení: 3/5

Děkuji Palmknihám za zprostředkování e-knihy k recenzi. Titul můžete zakoupit zde.

Máte i vy rádi Alenku v Říši divů a jiné šílené pohádky?
Marky

Komentáře

  1. U této série stojí nejvíc za to ten nejnověji vydaný soubor povídek :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nevím, jak daleko to s autorkou dotáhnu - a taky je ti určitě jasné, že nejsem mistr v dočítání sérií... Ale třeba se k nim dostanu, časem ;)

      Vymazat
  2. Nejdřív jsem se chtěla do série pustit, ale ted už mě ani tolik neláká :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.