Dystopie, která předčila má očekávání | Adaptace

27418671
Název v originále: Adaptácia
Autor: Miroslava Varáčková
Nakladatelství: Slovart
Žánr: dystopie, YA
Série: -
Počet stran: 264
Čteno: 6. - 7. září 2016, v češtině

Zoya přišla o všechny a o všechno a teď každý den bojuje o přežití. Důsledky válek a nemocí nutí lidstvo ke strašným činem a samostatně se potulující dívka se zdá být snadnou kořistí. Zoya má ale cíl: mapu od mrtvého přítele, která ji snad dovede někam, kde má ještě šanci skutečně žít. Existuje ale takové místo?

Hraju si na hrdinku, na soběstačnou tulačku, ale rozhodně taková nejsem. Ani nevím, koho chci oklamat. Nejspíš sebe. Je jednodušší živit v sobě iluzi o vlastní síle než přemýšlet nad slabostmi a podléhat ustavičnému strachu.

Tahle recenze by se měla jmenovat "Říkejte si, co chcete, ale mně se to líbilo." Tahle věta totiž ve zkratce vystihuje můj postoj k Adaptaci. Kniha má sice své mouchy a nebude se líbit každému, ale já jsem si ji zkrátka zamilovala.

V žánru dystopie už je těžké přijít s něčím novým a neotřelým, takže na toto téma se zde rozepisovat nebudu. Adaptace nepřináší nové šokující zápletky ani fenomény, ale přece jen je i tak dost neobvyklá: jedná se totiž o samostatnou knihu, ne první díl série. Doby, kdy byly dystopie všude, pominuly, ale série stále přetrvávají. Proto mě skutečně potěšilo, že Miroslava Varáčková nabízí plnohodnotný příběh v jediném svazku.

A nejen plnohodnotný! Kniha se čte neskutečně rychle, já ji zdolala za necelé dva dny. Autorka umí příběh podat skutečně čtivě a vtáhne vás do stránek - ani nemrknete. S postavami se také poměrně lehce sžijete. Možná se někomu zdají málo propracované, ale já jsem jejich charaktery chápala a v daných situacích se jejich rozhodnutí zdála být poměrně logická.

Oheň, nemoci a smrt. Lidstvo dostalo jen to, o co si dlouhá léta koledovalo.

Jediné, co se trochu vymyká mému chápání, je samotný konec. Ne, že bych ho nechápala, jen se mi zdál trochu uspěchaný. Adaptace patří mezi to nepatrné množství knih, u kterých bych se nezlobila, kdyby měly třeba o sto stran víc. Díky tomu by totiž autorka dostala dostatek prostoru pro dokončení a konec by nepůsobil tak zdrcnutě.

Kromě závěru jsem ale byla s kvalitou dystopického příběhu nadmíru spokojená. Autorce se podařilo vystavět zajímavý svět v budoucnosti, který zároveň ovlivňoval myšlení jednotlivých postav a jejich vzájemné vztahy - a to předčilo má očekávání. Na druhou stranu musím uznat, že pokud bych téhle knize měla nějaký titul přisoudit, bude to "ta, která předčila očekávání" - ve všech směrech.

Každou mojí buňkou pronikne vědomí, že se vyplatí bojovat.
Za ně.
Za nás.
Za naši budoucnost.

Mezi dystopiemi je skutečně těžké přijít s něčím novým, ale Adaptace i přesto předčila má očekávání. Jsem moc ráda, že jde o samostatnou knihu, ale klidně by snesla o pár stránek navíc, aby konec nepůsobil tak uspěchaně. Jinak ale nemám žádné výhrady: autorka píše neskutečně čtivě, její charaktery dělají logická rozhodnutí ovlivněná světem kolem nich a jejich vzájemné vztahy se vyvíjely srozumitelně. Takže si říkejte, co chcete, ale mně se to líbilo!

Celkové hodnocení: 4/5

Čtete ještě dystopie, nebo je považujete za vymřelý žánr?
Marky

Komentáře

  1. Teda přestože je to YA kniha libi se mi, ze je to jedna kniha. Musím se po ni podívat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to taky příjemně překvapilo, jsem zvědavá na tvůj názor ;)

      Vymazat
  2. knizka me bavila, i kdyz konec bych si predstavovala mozna malinko jinaci :-D ale jinak spokojenost

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já spíš propracovanější, ale i tak jsem byla spokojená :)

      Vymazat
  3. Výborná recenze :) Na knihu si pamatuji, minulý rok jsem se na ni chystala,a ale pak jsem na ni nějak zapomněla :) Takže děkuji za připomenutí :)

    OdpovědětVymazat
  4. Adaptaci jsem četla ještě jako novinku a vlastně se mi dost líbila. Mrzelo mě pak, že jsem se nemohla dostavit na ten sraz od Slovartu s autorkou a cupcaky a tak. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, zvlášť ty cupcaky mi uvízly v paměti z tolika fotek ;)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.