pátek 30. června 2017

Bestseller, který zklamal | Jíst, meditovat, milovat

Název v originále: Eat, Pray, Love
Autor: Elizabeth Gilbert
Vydavatel: Audiotéka, Bookmedia
Žánr: autobiografie, společenská próza
Série: -
Délka: 14 hodin 22 minut
Posloucháno: 26. května - 30. června 2017, v češtině

Novinářka Liz se po ošklivém rozvodu rozhodne na několik měsíců odcestovat do Itálie, Indie a následně Indonésie. Snaží se najít osobní rovnováhu a udělat si trochu pořádek v duši. V Itálii se především učí jazyk a užívá si. V Indii se soustředí na meditaci a sebepoznání v klášteře. V Indonésii se snaží najít rovnováhu mezi náboženstvím a užíváním si jako žačka u místního šamana. Ale podaří se jí to?

Jíst, meditovat, milovat je světový bestseller, který se dokonce dočkal i filmové adaptace. Proto jsem tak nějak očekávala čtení na úrovni a duchaplný, zajímavý a cestovatelský příběh. Bohužel se má očekávání naplnila jen zčásti. Kniha sice byla napsána proto, aby se stala bestsellerem, přesto mě ovšem nedokázala ohromit.

Příběh je rozdělený na tři části - Itálii, Indii a Indonésii. Ty se pak následně dělí na jednotlivé kapitoly, takzvané "korálky", podle meditačního přívěsku "džapa mala". Tyhle názvy se mi moc líbily. Taky jsem byla spokojená s tím, že se v audioknize mezi jednotlivými kapitolami nevyskytovaly hudební vložky. Hudba od sebe dělila jen tři hlavní části/země.

K audioknize mám ale tentokrát jednu výhradu: Kristýna Kociánová sice Liz namluvila emocionálně velmi dobře, ale v její řeči jsem nacházela až příliš mnoho chyb - jako kdyby robot četl text včetně překlepů a bez toho, aby si jich všiml. A musím říct, že mi to docela vadilo, především ke konci, když jsem si na chyby začala dávat větší pozor.

Dějově se střídaly velice zábavné a zajímavé pasáže s těmi, které mě nudily do morku kostí. Na jednu stranu mě opravdu bavilo číst všechny autorčiny myšlenky týkající se náboženství, duše a sebepoznávání. Na druhou stranu jsem ale nedokázala snést její sebelítost a chování princezny. Dostala tak skvělou příležitost - dost času a peněz na rok cestování - a přitom si místy stěžovala jako malá rozmazlená holka na dětském táboře. 

Moc se mi ovšem líbili lidé, které Liz během svého cestovatelského roku potkala. Nemluvím jen o Richardovi z Texasu, který jí na rovinu říkal, co si o ní myslí, a jak afektovaně právě působí nebo jak moc si škodí. Liz se seznámila se spoustou zajímavých lidí z různých kultur a právě díky tomu mají čtenáři zajímavou možnost podívat se, jak takové kultury ve skutečnosti fungují. Protože Itálie není jenom pizza, žít v chrámu neznamená jenom mlčet a koupit pozemek na Bali vůbec není jednoduché.

Jíst, meditovat, milovat je kniha, která byla na psána proto, aby byla bestseller a je to bohužel poznat. Příběh se dělí na tři části: Itálii, Indii a Indonésii,  audioknize oddělené hudebními vložkami. V každé části najdete jednotlivé kapitoly, roztomile nazvané "korálky". V audio verzi mě velice zklamalo množství chyb, které se v jinak velice dobře zahraném přednesu Kristýny Kociánové objevilo. Dějově se střídaly velice zajímavé pasáže o duši a sebepoznání s velice nudnými pasážemi plnými sebelítosti a rozmazleného a afektovaného chování Liz. To mi skoro po celou dobu poslechu lezlo na nervy. Na druhou stranu se mi líbilo spolu s ní poznávat zajímavé lidi ze spousty různých kultur. Celkově jsem ale spokojená nebyla a pro příště se v náboženských knihách budu držet Davida Mitchieho.

Celkové hodnocení: 2/5

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete poslechnout zde.

Kterou zemi na světě byste chtěli navštívit vy?
Marky

8 komentářů:

  1. toto znam jen jako film a neprislo mi to nejak skvele, takze knihu jsem zatim neresila a nejspis ani nebudu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, já bych se naopak na film ráda podívala, abych měla srovnání ;)

      Vymazat
  2. Zatím ji rozhodně vynechám, ale třeba někdy..

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. To jsem překvapená, film jsem viděla a celkem se mi líbil a v budoucnu jsem plánovala i knihu... Když ale vidím tvoje hodnocení, nějak se mi do ní nechce. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nenech se odradit, pokud se ti film líbil. Já ho ještě neviděla, ale třeba pro mě nebude takovým zklamáním jako kniha...

      Vymazat
  4. O knížce jsem slyšela, ale nikdy mě moc nelákala, stejně jako film. Možná jí někdy přece jen zkusím, ale zatím mám na práci mnohem více knih :D
    › melloriya.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám, i můj seznam je zdánlivě nekonečný :)

      Vymazat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoliv odezvu :)