Originální, ale naivní fantasy | Magonie

Název v originále: Magonia
Autor: Maria Dehvana Headley
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: YA, fantasy
Série: Magonie #1
Počet stran: 320
Čteno: 11. - 16. listopadu 2017, v češtině

Aza Ray je nemocná už od narození. Trpí syndromem, který nemá nikdo jiný na celém světě a dokonce se po ní jmenuje. Dennodenně se potýká se záchvaty kašle a nemůže dýchat. Několik dní před svými šestnáctými narozeninami na nebi spatří plachetnici. Je to halucinace nebo je obloha opravdu plná lodí? A jak to všechno souvisí s Azinou nemocí?

Všechno v mém životě je prostoupené nejistotou a současně určitou krvelačností.


Magonie mě okouzlila svou nádhernou obálkou a anotace zněla vážně slibně. Nejspíš právě proto jsem si vytvořila tak velká očekávání, která tenhle příběh neměl šanci splnit. A taky nesplnil... Přece jen jde o autorčin debut a je to na můj vkus až příliš poznat. Spousta věcí nedává smysl nebo není dostatečně vysvětlená a postavy se chovají nelogicky.


Nejvíc si ale musím postěžovat na romantiku - ta se vážně nepovedla. Autorce se podařilo zakomponovat hned dva stereotypy: zamilování se do nejlepšího kamaráda a milostný trojúhelník. Druhý muž , který se těší zájmu Azy ale nemá vůbec žádný charakter - pyšní se jen uchvacujícím vzhledem a t(aj)emnou minulostí. Další stereotyp.


"Dokonce i lidi, co nikdy neviděli žádný zázrak, můžou na zázraky věřit, Azo."

Ale abych jen nekritizovala - Magonie má něco do sebe. Autorka vymyslela zajímavý a originální fantasy svět, který se bude líbit fanouškům Petera Pana, ale i každému, kdo se trochu zajímá o přírodu a stav naší modré planety. Koncept ekologie tu hraje opravdu důležitou roli a kniha vás jistě donutí k zamyšlení, když už nic jiného.

Nejoriginálnějším prvkem je ale jednoznačně samotná Aza. Její hlas je originální a vyprávění z jejího pohledu výrazně ovlivní to, jestli se vám Magonie bude líbit nebo ne. Mně se styl psaní a vyprávění moc líbil, místy mi dokonce připomínal magický realismus a metafory se mi moc líbily. Jistě jste uhodli, že jsem si lepíky označila spoustu citátů.


Ale já oblohu nevnímám jako nebe. Vnímám ji jako hromadu plynů a vzdálených ozvěn věcí, které byly kdysi v plamenech.

Magonii doporučuji, pokud máte rádi originální fantasy světy, které jsou zajímavě propojené s tím naším. Když zapomenete na veškerou naivitu, zůstane neotřelý příběh se svéráznou hlavní hrdinkou plný krásných citátů.

Magonie má nádhernou obálku, vnitřek ale není úplně bezchybný. Jde o autorčinu první knihu a poznáte to na první pohled: nedostatečná vysvětlení, nelogické chování postav, příšerný milostný trojúhelník a plochý objekt romantického zájmu hlavní hrdinky... Přesto se autorce povedlo vytvořit originální fantasy svět, který se zajímavě prolíná s tím naším. Důležitou roli hraje i ekologie a kniha vás jistě donutí k zamyšlení. Nejoriginálnější je ovšem sama protagonistka Aza, jejíž vyprávění je opravdu osobité a výrazně ovlivní to, jestli se vám kniha bude líbit nebo ne. A nesmím zapomenout na krásné citáty, kterých tu najdete plno.

Celkové hodnocení: 3/5

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství CooBoo.
Knihu si můžete pořídit tady

Jak snášíte naivitu v knihách?
Marky

Komentáře

  1. Dneska jsem si vybírala knížku, kterou si objednám k Vánocům a obálka této mně zaujala, popis už ale tolik ne, protože, nechci to teda hnedka odsuzovat, přijde jako klišé, které už jsem někde četla... vyvolená... milostný trojúhelník... asi nic pro mně :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, klišé tam rozhodně jsou, i když je to docela originální fantasy ;)

      Vymazat
  2. Zajímavá recenze. Kniha mě svou obálkou zaujala na první pohled, ani anotace nevypadá vůbec špatně. O to víc jsem překvapená tvým hodnocením. Nad knihou se budu muset ještě zamyslet. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věř mi, že i já jsem byla překvapená... Jsem zvědavá, jak se rozhodneš :)

      Vymazat
  3. V současnosti už fantasy skoro vůbec nečtu. Ale něco se najde. Pořád HP, pak Hraničářův učeň. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkná recenze. Obálka knížky mě hodně zaujala a jsem ráda, že jsem si nakonec počkala na recenze. Naivní příběh, nelogické chování postav a příšerný milostný trojúhelník? To bych asi nedala. :D Milostné trojúhelníky jsou příšerné samy o sobě a tohle vypadá na nový extrém. :D
    Moc děkuju za upřímnou recenzi, aspoň vím co nečíst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, milostné trojúhelníky už nemůžu ani cítit :D Není zač, přece nebudu lhát :P

      Vymazat
  5. Moc pěkná recenze :) Vypadá to vážně zajímavě, ale také se trochu bojím zklamání :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.