Klasika mezi sci-fi | Den trifidů

Název v originále: The Day od the Triffids
Autor: John Wyndham
Vydavatel: Tympanum
Žánr: sci-fi
Série: Trifidi #1
Délka: 6 hodin 15 minut
Posloucháno: 10. - 24. prosince 2017, v češtině

Roj meteoritů oslepil většinu obyvatelstva a Bill Masen je kvůli nedávné operaci očí jeden z mála vidoucích. Kromě sebedestrukce hrozí lidstvu také nebezpečí ze strany trifidů, chodících rostlin vypěstovaných v posledních letech vědci. Jak se o sebe Bill dokáže postarat?

Den trifidů patří mezi klasiky sci-fi literatury a nakonec jsem se k němu dostala i já. Musím říct, že naprosto chápu, proč se kniha tolik proslavila. Autor totiž myslel opravdu na všechno: zápletka vůbec nepůsobí prvoplánově a objevují se stále nové problémy, které je třeba řešit. Konec možná některé čtenáře nepotěší, ale zapadá do celkového schématu událostí, a tak skvěle uzavírá Billův příběh.

Děj plyne poměrně rychle, ale autor si přesto našel čas na rozvíjení myšlenek o budoucnosti lidstva. Bill střídavě propadá beznaději a po chvíli zase nadějeplně vyhlíží nadcházející týdny. Kromě toho se John Wyndham věnuje i popisům post-apokalyptického světa, kterým ovšem na můj vkus věnuje až příliš velkou část knihy. Přesto se autorovi ojedinělým způsobem podařilo skvěle propojit politické myšlenky s dystopickým světem a především lidskou psychikou.

Na to poslední přikládá John Wyndham skutečně velký důraz. Hlavní hrdina Bill funguje jako hlavní, stěžejní názor a osobnost, která má čtenáře provázet dějem. Setkáváme se ovšem i s jinými postavami, které dostávají dostatek prostoru k vyjádření a obhájení vlastního názoru. Kromě toho autor také rozvíjí mezilidské vztahy, které občas kvůli vlivu apokalyptických událostí jistě leckterého čtenáře překvapí. Přesto mi chyběl individuálnější přístup k jednotlivým osobám, které v podání Johna Wyndhama působí poněkud roboticky.

Den trifidů jsem poslouchala ve formě audioknihy a skutečně si nemám na co stěžovat. Hlas Norberta Lichého se k příběhu a k samotnému Billovi velmi dobře hodil. Kromě toho vyprávění prokládají zajímavé hudební útržky - někdy jde o pár taktů, jindy třeba o dvě minuty hudby. Všechny tyto melodie ale mají společný motiv a jsou hrány na smyčcové nástroje, čímž se daří dokreslovat atmosféru, ale zároveň udržet kontinuitu příběhu.

Den trifidů patří mezi klasiky sci-fi literatury a já chápu proč. Autor myslel opravdu na všechno: děj plyne poměrně rychle, objevují se nové menší zápletky a konec skvěle zapadá do příběhu. Kromě toho se John Wyndham věnuje i popisům dystopického světa, kterými ale občas tráví moc času. Skvěle propracovaná je i psychika postav, jejich názory a vzájemné vztahy, u kterých mi ovšem chyběl osobitější přístup. Audioknižní verze se moc povedla, doprovázejí ji zajímavé hudební útržky. Knihu i přes menší mouchy doporučuji všem, kdo hledají promyšlenou sci-fi klasiku.

Celkové hodnocení: 4/5

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete poslechnout zde.

Marky

Komentáře

  1. Skvělá recenze :) Miluju tuhle knihu :) Četla jsem ji kmaturitě, viděla film a bavila mě :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.