10 důvodů, proč si přečíst Medvědín


Před pár dny jsem vydala  recenzi na Medvědín od Fredrika Backmana, ale mám pocit, že to na vychválení téhle skvělé knihy nestačilo, takže jsem se rozhodla napsat také 10 důvodů, proč si přečíst právě tento příběh.


Název v originále: Björnstad
Autor: Fredrik Backman
Nakladatelství: Host
Žánr: společenský román
Série: -
Počet stran: 3799
Čteno: 28. února - 4. března 2018, v češtině

Anotace (zkráceno): 
Pro většinu lidí neznamená vítězství na juniorském mistrovství v ledním hokeji nic moc, ale pro obyvatele Björnstadu to znamená všechno.

Tým by mohl mít šanci splnit sny celého města. Ale jedné noci během zapíjení klíčového vítězství se něco stane mezi Kevinem a Peterovou dcerou — a druhý den to vypadá, že se všechno změnilo. Vznesená obvinění se šíří po celém Björnstadu jako vlny po rybníce, žádný dům nevynechají. V honbě za úspěchem týmu je složité rozpoznat hranice věrnosti a zrady. Nakonec musí jeden mladý muž najít odvahu říct nahlas pravdu, kterou, jak se zdá, nikdo nechce slyšet.


1) Osobité prostředí
Stejně jako další Backmanovy knihy se i tenhle román odehrává v severském prostředí, které mi chtě nechtě učarovalo. Zasněžené domy, dlouhé noci a krátké dny zkrátka příběhu dodávají něco originálního, co vám jistě uvízne v paměti.

2) Zapálení
Aby toho nebylo málo, všichni z Medvědína jsou zapálení do hokeje. To jim jako komunitě zároveň pomáhá růst a zároveň je to brzdí. Je zvláštní ten kontrast pozorovat a rozhodně jsem nic podobného v žádném jiném románu neviděla.

Někteří lidé by jistě řekli, že je špatně ptát se syna „kolik gólů jsi dal?“ namísto „dal jsi nějaký gól?“, ale Kevin i jeho otec by jim na to odpověděli stejně: „A kolik gólů dali vaši synové?“

3) Smích
Samozřejmě, že se budete u čtení smát - bavíme se tady o Fredriku Backmanovi! Dokáže vás rozchechtat a rozbrečet smíchy. A to všechno jen prostřednictvím běžných situací podaných s takovým humorem, že se nestačíte divit.

4) Pláč
Ovšem pláč tu jde se smíchem ruku v ruce. Medvědín není žádná procházka růžovým sadem, ale spíš balancování na tenkém ledě (doslova), do kterého se můžete každou chvíli propadnout. Takže je možné, že budete křičet a brečet, budete smutní a naštvaní. Protože takhle to přece nemůže být, nebo ano?

Jednoduchá pravda, stejně často opakovaná jako ignorovaná, zní, že ať už dítěti řeknete, že zvládne cokoli na světě, nebo že nezvládne vůbec nic, pravděpodobně budete mít pravdu.

5) Nesmrtelnost chrousta

Říkáte si, co je tohle za výhodu, ale chtěla jsem jen zdůraznit, že autor vás donutí zamyslet se opravdu nad vším. Klíčovou zůstává myšlenka výchovy a rodičovství (a paradoxně vůbec ne hokeje), ale přemýšlet budete u čtení nad kdečím - třeba i nad nesmrtelností chrousta.

6) Fredrik Backman
Možná vám to už došlo, ale kdyby ne: Fredrik Backmana patří mezi moje nejoblíbenější autory vůbec, četla bych od něj i nákupní seznam a jeho styl psaní mě rozhodně nikdy neomrzí. Věřím, že jeho kouzlu jsem ale nepropadla sama a i vy si jeho knihy užijete.

Jako malýho mě táta vždycky zmlátil, když jsem vylil mlíko, Leo. Ale já jsem se nenaučil pití nerozlívat. Naučil jsem se bát mlíka. To si pamatuj.“

7) Nejde o téma.
Jde o lidi. Pokud vás hokej nezajímá, vůbec to nevadí, protože o něm tahle kniha vlastně vůbec není, i když se kolem něj točí. V Medvědíně jde ale o víc - především o lidi, kteří v něm žijí. Každý má něco do sebe, každý se za něčím žene a...


8) V každém je trocha tebe.
Ano, tebe! V každé postavě z Backmanových knih se tak trochu najdeš. Možná to na první pohled bude trochu děsivé, ale nakonec se z toho stane jen další důvod, proč je třeba Medvědín milovat.

Když se člověk stane rodičem, už se pak napořád cítí jako moc malá peřina. Ať se snaží přikrýt všechny sebelíp, vždycky je někomu zima.

9) Zapojení aktuálních problémů
Fredrik Backman zkrátka do svých románů dokáže zakomponovat úplně všechno, a to včetně velice aktuálních společenských problémů, o kterých by se určitě mělo víc mluvit.

10) Prostě si to přečtěte.
Můžu tady Medvědín vychvalovat, jak chci, ale nejsem Backman, abych vás jednou větou dokázala přesvědčit o tom, že tenhle prací prášek potřebujete. Prostě si to přečtěte, vraťte se, a pak se můžeme bavit o tom, jak skvělý a nedoceněný tenhle román ve skutečnosti je.

Za recenzní e-knihu děkuji portálu Zeedee.

Pokud jste tuhle knihu četli, jak se vám líbila?
A pokud ne, přesvědčila jsem vás k jejímu přečtení?
Marky

Komentáře