Zasáhne a namotivuje | Mluv

Název v originále: Speak
Autor: Laurie Hals Anderson
Nakladatelství: YOLI
Žánr: YA, contemporary
Série: -
Počet stran: 200
Čteno: 3. - 12. ledna 2017, v češtině

Melinda Sordino není první den na střední zrovna populární. V létě totiž na večírek zavolala policii, takže s ní nikdo nechce nic mít. Melinda se tedy s ostatními nebaví a více se věnuje tomu, co ji baví - výtvarnému umění. Co se ale tehdy na večírku vlastně stalo? A jak to s Melindou dopadne, když se bude dál uzavírat sama do sebe?

Pozapomenutý svátek odhalil všechny nože, které v sobě mám zabodnuté, všechny rány. Ani Rachel, ani Heather, ani ten hloupý podivínský kluk nemá rád tu holku, o které si myslím, že ji v sobě mám.


Mluv patří mezi starší Young Adult knížky, dokonce už se dočkala i filmové adaptace s Kirsten Stewart v hlavní roli. Když tedy vyšel i v češtině, nemohla jsem si příběh Malindy nechat ujít. 

Tahle kniha je velmi specifická a buď vám sedne stoprocentně, nebo vůbec. Autorka píše zvláštně, jakoby neosobně a čtenářům se tak může zdát těžké se do děje dostat. Ale i když má Mluv pouhých 200 stran, zaručuji vám, že vás dříve či později zápletka naprosto strhne a pohltí. Já jsem bohužel šla do knihy s tím, že jsem věděla, co se Melindě stalo. Přesto jsem u posledních stran zadržovala dech a autorka mě dokázala udržet napnutou až do samého konce.


Potřebuju právníka. Tohle čtvrtletí jsem sem chodila den co den, seděla na zadku při každé hodině, psala úkoly a neopisovala při testech. Ale pořád mě zavírají do zvláštní třídy. Nemůžou mě přece trestat za to, že nemluvím. To není fér. Co o mně vůbec vědí? Co vědí o tom, co se mi hodní hlavou? Blesky, dětský pláč. Stržená lavinou, sužovaná trápením, svíjející se pod tíhou pochybností a viny. Strach.

Hlavním důvodem pro to "pohlcení" je jednoznačně autentičnost. Už dlouho jsem nečetla knihu, která by tak pravdivě zobrazovala začátek střední školy a především toho, co se na večírku stalo. Autorka se do charakteru hlavní hrdinky opravdu ponořila a ukázala svým čtenářům, čím vším si dívka prochází. Sice si k ní asi budete velmi těžko budovat vztah, protože Melinda patří k těm zvláštnějším lidem (není se co divit), ale přesto jí budete na její cestě fandit.

To nejdůležitější ale stojí v názvu: Mluv. Autorka se nadevše soustředí na poselství, které Melindin příběh nese. A vážně se jí to povedlo. Pokud hledáte knihu, která vás zasáhne a namotivuje k tomu, abyste si uvědomili, že hrozba není jenom v bombách a pistolích, ale taky v lidech, jste tu správně. Mluv můžu doporučit všem, kdo hledají autentický příběh o středoškolácích a o tom, jak nebezpeční někdy můžou být.


Mluv je příběh o začátcích na střední a o velkém tajemství a jeho důsledcích. Autorka píše zvláštně, a tak je těžké se do příběhu dostat, ale nejpozději na konci vás naprosto pohltí. Prostředí střední školy působí autenticky stejně jako postavy a možná právě proto je tak těžké se s vyčnívající Melindou ztotožnit. Nejdůležitější ale zůstává poselství, které vám určitě dá něco do budoucna. Hrozba totiž není jen v bombách a pistolích, ale taky v lidech.

Celkové hodnocení: 4/5

Marky

Komentáře

  1. Ahoj, moc nechápu, proč to tak strašně moc vychvaluješ a pak dáš jen 4 hvězdy? Jinak pěkná recenze, 100% se s ní ztotožňuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Protože pět hvězdiček dávám jen těm opravdu nejlepším knihám. A jak jsem psala v recenzi, neztotožnila jsem se s hrdinkou, do děje bylo těžké se dostat (i když má kniha jen 200 stran). Jsem ráda, že se ti kniha taky líbila :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.