Když netuším, o čem čtu... | Zvláštní oheň

Název v originále: Strange Fire
Autor: Tommy Wallach
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: YA, fantasy, sci-fi
Série: Anchor & Sophia #1
Počet stran: 328
Čteno: 22. - 29. června 2018, v češtině

Bratři Clive a Clover putují spolu se svým otcem a dalšími příslušníky Církve a šíří evangelium. Narazí ale na společnost, která by se chtěla vrátit k technologiím, jež v minulosti donutily Boha seslat na svět Dceru a zničit ho tak ohněm. Clive a Clover musí těmto šíleným inovacím zabránit - co když je ale právě tento spor rozdělí?

"Pociťovat vztek znamená věřit tomu, že svět není takový, jaký by měl být. Ale Bůh stvořil tento svět především pro nás, skrze lásku své Dcery. Přát si změnu je další formou pochyby."

Zvláštní oheň mě zaujal nejen obálkou (i když se opravdu povedla), ale především jménem autora. Od Tommyho Wallacha jsem loni četla titul Všichni jsme hleděli vzhůru, který pojednává o chování lidí při apokalypse. Ta knížka mě opravdu dostala, vážně mě zaujala studie charakterů postav, a tak jsem si další příběh z pera stejného spisovatele v žádném případě nechtěla nechat ujít.

V tomto případě jsem se bohužel zmýlila. Zvláštní oheň mě vůbec nebavil, a to z jednoho prostého důvodu: neměla jsem nejmenší tušení, co se vlastně děje. Když jsem konečně pochopila, o co ve skutečnosti jde, zbývalo mi do konce asi sto stran. V tu chvíli, jako by se najednou ve mně nebo v příběhu něco zlomilo a já se neuvěřitelně začetla. Vůbec jsem se nemohla odtrhnout a kdyby celá kniha vypadala podobně, neváhala bych jí dát plné hodnocení.

"Nechť se vaše sny stanou nočními můrami."
"To je ono. Co to znamená?"
"To je jedno z jejich rčení. Podle mě to znamená, že pokud žiješ správně, každý sen je noční můrou, protože skrze něj žiješ život, který nepatří tobě."

Jenže tak tmu bohužel nebylo: velká část kapitol je věnována popisům fanatické víry, která už logicky od pohledu nedává smysl a jen svazuje její následovníky. Přesto celou dobu čteme o postavách, které tomu všemu z nepochopitelných důvodů slepě věří a tvoří různé sekty extrémně pro a extrémně proti tomuto náboženství.

V autorově předchozí knize mě nejvíce zaujaly právě charaktery postav, jenže tady byli všichni jen naivní a nemyslící. Celkově se mi všechno zdálo nedotažené a nekonkrétní, jako bych se dívala jen na náhodně sestříhané scény traileru a nevěděla, co je pointou.

Žili a umírali ve tmě, kterou považovali za světlo.

Myšlenka příběhu mě ale zaujala, Tommy Wallach zjevně staví své knihy na originálních konceptech. Bohužel pro mě tenhle vážně nefungoval, a tak mi nezbývá než doporučit jeho první knihu Všichni jsme hleděli vzhůru, která se mi líbila výrazně více.

Zvláštní oheň je příběh, který jsem zkrátka nepochopila. Na samém konci jsem se začetla a vážně mě to bavilo, zbytek knihy ale pojednával jen o sektách a fanaticích. Autor vymyslel originální koncept, ale zasadil ho do nedotaženého prostředí mezi naivní a nemyslící postavy. Mnohem víc mě bavila autorova prvotina Všichni jsme hleděli vzhůru, která pojednává o chování lidí při apokalypse - tu vám tedy doporučuji spíš než Zvláštní oheň.

Celkové hodnocení: 2/5

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství CooBooKnihu si můžete pořídit tady.

Marky

Komentáře

  1. V takových případech je to těžké... Kniha může být fakt super, jenže když ji nepochopíš :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, takže ani nevím, komu ji doporučit :D Je to na tobě!

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.