Jako bych pozorovala bramboru, jak tancuje. | Zvíře zrozené noci

Název v originále: Beasts Made of Night
Autor: Tochi Onyebuchi
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: YA, fantasy
Série: Zvíře zrozené z noci #1
Počet stran: 264
Čteno: 22. - 25. listopadu 2018, v češtině

Město Kos je před vnějšími nebezpečími ohraničeno Zdí, uvnitř se to ale hemží hříchy, a to doslova. Lidské hříchy se proměňují v monstra zvané insisy, s nimiž bojují akiové, jako třeba Taj. Nejde ovšem zrovna o bezpečné zaměstnání a čím víc tetování zabitých zvířat máte na kůži, tím těžší je hříchy snášet. Dá se ovšem na téhle krutosti vůbec něco změnit?

Objevilo se zářivě bílé světlo. Ucítil jsem ho na zádech, než jsem se k němu otočil. Z té záře jsem si musel zastínit oči. Světlo zesláblo a já uviděl stát někoho uprostřed. Ne, už zase.

Pořád se nemůžu rozhodnout, jestli je Zvíře zrozené z noci děsivý horor, nebo pohádka. Nevím, jestli jsem knihu pochopila, či ne, a nemám tušení, zda se mi líbila. Tenhle příběh je zkrátka a dobře tak odlišný od všeho ostatního, co se vám v rámci žánru YA fantasy dostane do rukou, že si to ani nedovedete představit...

Děj se odehrává ve skutečně komplikovaném světě. Autor si na čtenáře nachystal spoustu nových slov a reálií, které není úplně snadné si dokonale osvojit. V knize se objevuje vliv nigerijské kultury - což by jistě bylo zajímavé, kdyby to člověk při čtení dokázal všechno pojmout. Možná jsem jen příběh hltala moc rychle, ale zkrátka a dobře jsem tomu světu vůbec do hloubky neporozuměla a ztrácela jsem se v názvech i historii. Bohužel mám dojem, že to není tak úplně moje vina.

Ujistil jsem se, že svou dagu mám pěkně zastrčenou v pouzdře na předloktí, i když jsem věděl, že tam vždycky je. Svůj nůž si totiž zasunu do pouzdra hned po probuzení. Bez něj bych se cítil nahý.

Čtenář, který se do této knihy zamiluje, bude nejspíš chválit bohaté popisy a nádherný styl psaní. Mně osobně ale autorovo tempo vyprávění vůbec nesedlo. Ne, že byste se snad museli obávat nekonečných popisných pasáží, ale Tochi Onyebuchi zkrátka píše tak, jako by i sebeakčnější scéna měla být popisem zurčícího potůčku. Spousta lidí si ho pro to zamiluje - stejně jako třeba Snílka Neznámého od Laini Taylor - ale já mezi ně nepatřím.

Svou troškou do ohně přispívá i hlavní hrdina Taj. Oblíbí si ho jistě mužští čtenáři, ale hlavně všichni, kdo si potrpí na kluka "od rány", který ale dokáže i zahrát na city. Taje jsem naprosto chápala a soucítila jsem s ním, ale jinak mi vůbec nesedl. Jeho vyprávění mě nudilo a nad jeho vztahy s ostatními postavami (stejně jako nad čímkoli, co se dalších charakterů týkalo) mi zůstával rozum stát.

Proto mi přišlo tak divné pozorovat mága, jak vtipkuje. Je to jako bych pozoroval bramboru, jak tancuje.

Jistě jste si všimli, že jsem z knihy doopravdy zmatená. Nemůžu říct, že bych si čtení užívala, ale zároveň si ani netroufám tvrdit, že se mi Zvíře zrozené z noci vyloženě nelíbilo. I tak doufám, že jsem vám knihu v minulých odstavcích přiblížila dost na to, abyste jí mohli dát šanci a udělat si na ni vlastní názor. Já se cítím doslova, jako bych pozorovala bramboru, jak tancuje.

Celkové hodnocení: ?/5

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství CooBoo, vy si knihu můžete pořídit zde.

Dokážete pokaždé ohodnotit knihu?
Kterou jste si naposledy nebyli jistí vy?
Marky

Komentáře

  1. Zní to tedy velmi zajímavě. Myslím, že jsem ještě z knih nebyla tak moc zmatená. Ačkoli sem tam jsem byla, ale nakonec jsem to jaksi po přemýšlení dokázala uchytit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to buď ráda, není to zrovna nejpříjemnější pocit :D

      Vymazat
  2. Len veľmi originálny názov tejto recenzie ma prinútil ju otvoriť a prečítať, za čo máš malé bezvýznamné plus. :)
    O tejto knihe som počula ešte pred pár mesiacmi, keď o nej niekto niekde písal, že vyjde v preklade. Popravde, už vtedy som bola dosť na vážkach a stále aj som. Kniha sama o sebe znie, že by mohla byť zaujímavá, ale neviem, či sa mi chce momentálne komplikovať život práve takouto knihou. Asi si to nechám uležať v hlave a radšej sa k nej niekedy potom vrátim.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, snaha byla ;) Myslím, že téhle knize prostě musí člověk dát šanci, a pak teprve zjistí, jestli je pro něj ta pravá...

      Vymazat
  3. Nevypadá to jako můj šálek čaje. Já mám spíš problém s udělováním hvězdiček tak celkově. Kniha je dokonale napsaná (originální, skvělý děj, postavy hezky vykreslené...), ale nemůžu přijít na to, co se mi na ní přece jenom nelíbí,že nemám chuť se k ní vracet. A teď to dilema, jestli dát 4, nebo 5**. Rozporuplné pocity mám i z knih Sarah J. Maas. Vidím, co na nich tolik čtenářů vidí, samotnou mě celkem baví, ale unesená z nich vůbec nejsem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si zvykla naopak hledat negativa cíleně - pozitivní aspekty se většinou najdou samy ;) Pak člověk dokáže být kritičtější. Knize, ke které se nebudu vracet a něco se mi na ní nelíbilo, bych tak nedala 4/5* A knihy SJM moc nemusím, ani jedna z jejích sérií mi moc nepřirostla k srdci a nestydím se za to.

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.