S Kafkou si neupečete, ale zasmějete se.


Nebojte, dnes vám nebudu představovat kuchařku z přelomu 19. a 20. století se spisovatelem v hlavní roli... Pečeme s Kafkou se tomuto obrazu ani vzdáleně nepodobá, i když název a obálka zaujmou právě v podobném duchu. Jedná se o sbírku knižně tématizovaných stripů britského ilustrátora Toma Gaulda. A co je na ní tak skvělého?


Ve skutečnosti vlastně úplně všechno! Autor v rámci pár rámečků dokáže na puntík přesně vyjádřit podstatu knihomolova života, typickou Shakespearovskou zápletku, duel mezi čtečkou a papírovou knihou nebo třeba stereotypy při tvoření charakterů postav. Cokoliv, co se jen mírně týká knih, knihomolů a spisovatelů, má v těchto výstižných stripech své místo. A už jen díky tomu si je každý milovník literatury musí zamilovat.


Britský humor Toma Gaulda jistě nesedne každému, ale já si ho opravdu oblíbila. Samozřejmě jsem se neválela smíchy po zemi nad každou stránkou, ale úsměv mi tato útlá knížka vyloudila na tváři často a jako odpočinek mezi učením na zkoušky se ukázal být ideální. Nebudu zapírat, ani slzám smíchu jsem tentokrát neunikla.


Pečeme s Kafkou jsem si oblíbila především právě kvůli inteligentním vtipům. Autor si mistrně hraje se slovy a jeho hříčky jsou adresovány právě jen těm, kdo je pochopí. Pokud neznáte Beowulfa, možná vás jedna stránka neosloví. Jestli máte ale radši humor, který je všem jasný na první pohled, jste tu špatně. 


Musím také smeknout před grafickým provedením. Tom Gauld se drží jednotného a velmi jednoduchého stylu kreslení, který podle mě nemůže snad nikoho urazit. Ale právě díky svému na první pohled obyčejnému a prostému vzhledu mi stripy tak padly do oka. Grafická stránka knihy slouží jen jako podtržení skutečného obsahu, kterému se máte smát. I tak se vám ale stránky neomrzí.


Vážně mě mrzí, že se u nás o Pečeme s Kafkou nemluví víc, protože tahle knížka si zaslouží veškerou pozornost, které se jí jen může dostat. Autor přispíval do deníku The New Yorker a teď se o své stripy dělí v The Guardian - a sklízí úspěch. To už snad mluví za vše, ne?


Pokud jste o Tomu Gauldovi ani jeho knize zatím neslyšeli, rozhodně mu dejte šanci. Stačí zkusit pár stripů (koneckonců i těch několik, které jsem pro vás nafotila sem do článku) a bude vám jasné, jestli se jedná o váš styl humoru, nebo ne. A pokud ano, neváhejte a tuhle knížku si pořiďte, nebo ji třeba darujte někomu ve vašem okolí, komu udělá radost a vykouzlí úsměv na tváři. Třeba se díky tomu dočkáme dalších autorových knih v překladu!

Celkové hodnocení: 4,5/5

Knihu můžete zakoupit zde, za její poskytnutí děkuji Albatrosmedia.


Název v originále: Baking with Kafka
Autor: Tom Gauld
Nakladatelství: Plus
Žánr: komiks, humor
Série: -
Čteno: 3. prosince 2018


?
Marky

P.S. Proklikem na obrázky si je můžete zvětšit.

Komentáře

  1. Už jsem pár pozitivních recenzí četla a směju se u každé z nich. Pečeme s Kafkou se zřejmě opravdu vydařilo. :) :D

    OdpovědětVymazat
  2. To vypadá ale moc dobře. Pokud budu mít možnost určitě se na ni podívám. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.