Kvalita versus emoce | Napětí

Název v originále: The Power
Autor: Naomi Alderman
Nakladatelství: Argo
Žánr: dystopie, sci-fi
Série: -
Počet stran: 368
Čteno: 11. - 16. června 2019, v češtině

Co by se stalo, kdyby ženy najednou získaly schopnost ovládat výboje elektřiny? Propuknou války a revoluce. Obrátí se podíl na moci a role ve společnosti. Vzniknout uzavřené tábory a přísná regulace a nové náboženství... Kam až může společnost zajít, aby se vyrovnala s takovou změnou?

Moc má vždycky stejný tvar, a to tvar stromu. Hlavní kmen se od kořene ke špičce rozvětvuje a košatí do stále se tenčících a zvídavějších úponků. Moc svým tvarem připomíná obrys živého tvora, který se rozpíná a vyhání jemné úponky stále dál a dál.

Napětí bývá přirovnáváno k Příběhu služebnice - to je za mě jedna z nejlepších knih, které jsem kdy četla. Oba příběhy se shodují v tématice feminsimu, genderových rolí a dystopického vyobrazení společnosti. A obě knihy v těchto ohledech naprosto excelují. Napětí skvěle ukazuje, jak dalekosáhlé změny může způsobit jediná událost. Na rozdíl od ostatních dystopií se ale autorka nezaměřuje na jednu konkrétní oblast, nýbrž na celý svět. Problematiku prozkoumává globálně a napříč všemi vrstvami společnosti.

K ucelení čtenářovy představy o panující situaci slouží několik úhlů pohledu. Ačkoli na jednotlivých postavách vlastně nezáleží - mají funkci zprostředkovatelů událostí z různých stran a autorka od nich čtenáře cíleně udržuje v jisté vzdálenosti - hrají v děj velmi důležitou roli a přináší tak spoustu zajímavých myšlenek a námětů. 

Jak je jistě patrné, zvolila Naomi Alderman velmi komplexní přístup k problematice a veškerým událostem. Tím Napětí získává na úrovni a kvalitě, ztrácí ovšem na vztahu ke čtenáři. Ze začátku jsem byla z knihy naprosto odvařená a nemohla jsem ani myslet na nic jiného, časem toho na mě ale začalo být moc. Všechny myšlenky a náměty byly zajímavé, ale autorka je poskládala pro mě nezpracovatelným způsobem. Vše směřovalo ke konci, který mě už neohromil tolik, jak bych dle začátku očekávala.

Napětí ve vás vyprovokuje složité myšlenkové pochody a jistě vás bude bavit ho číst, ale nejedná se o žádný oddechový příběh. Váš mozek bude pracovat naplno, ale nečekejte žádné přehlcení emocemi. Přes to všechno nese kniha jedno důležité poselství, které by si měl uvědomit každý:



Problém není v mužích. Problém není v ženách. Problém je v lidech.


Celkové hodnocení: 4/5

Za recenzní výtisk děkuji Megaknihám.
Vy si knihu můžete pořídit zde.

Která kniha vám poslední dobou předala nějaké poselství?
Marky

Komentáře

  1. Očividně tato kniha nebude úplně pro mě, ale rozhodně vím, komu bych ji dala jako dárek! Díky za recenzi :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě daruj, jsem přesvědčená, že kniha si své čtenáře najde :) A není vůbec zač!

      Vymazat
  2. Teda to zní opravdu zajímavě, ale stejně nevím, zda se do toho pustit :D Asi nejdřív dám Příběh služebnice a pak se rozmyslím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Příběhu služebnice dej šanci určitě, ten bych doporučila každému :) Tahle kniha stojí za pokus, ale asi není úplně pro všechny...

      Vymazat
  3. Poselství? Tak třeba Slepá mapa od Mornštajnové. ^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu mám na seznamu, ale minimálně její Tiché roky pro mě určitě poselství měly :)

      Vymazat
  4. Na tuto knihu už jsem párkrát pokukovala. Hodně mě zaujala její anotace, ale tedy pak jsem na ni zapomněla. :D Ale určitě si ji zkusím přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak pod to posolstvo by som sa podpísala aj tisíckrát, čiže ma kniha automaticky zaujala (doteraz som o nej nepočula, btw, takže vďaka).:) Super recenzia.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, jsem ráda, že tě kniha zaujala :) Děkuji!

      Vymazat
  6. All about Candys life
    Příběh sluzebnice miluju! Rozhodně se po knize podívám 😉

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.