Kniha roku - nebo ne? | Dům soli a smutku

Dům soli a smutku patří mezi tituly, které jsem na seznamu k přečtení měla už od data vydání - jedná se totiž o kombinaci fantasy příběhu s mořskou tématikou a převyprávění pohádky Roztrhané střevíce od bratří Grimmů. Originálnější námět by člověk v rámci YA jen těžko hledal... nebo ne?


O čem kniha je?
Annaleigh žije na ostrovním rodinném panství se svými jedenácti sestrami. Tedy, žila. Jedna za druhou umírají, každá za trochu jiných ale vždy podivných okolností. A jejich otec si místo jejich oplakávání přivedl novou manželku. Kdo nebo co sestry zabíjí? Proč mají tak protancované střevíce? A především: má Annaleigh před sebou vůbec nějakou budoucnost?

Mořská atmosféra
Jak jsem už psala v úvodu, tenhle román patří mezi nejoriginálnější příběhy, které jsem kdy četla. Bavil mě už od první stránky (která začíná pohřbem) a ty poslední jsem dočítala jedním dechem. Takhle nadšená jsem byla z jediného důvodu: díky atmosféře! Dům soli a smutku je plný moře a všeho, co s ním souvisí. Autorka skvěle vykresluje panské sídlo na ostrově obklopeném vlnami. A ačkoli nejsem největší fanda dovolených na pláži, tohle umístění mě díky kombinaci moře a temnoty naprosto vtáhlo.

Prsty však měl zvláštně zkroucené, spíše jako by žádal o ochranu.
Sám pro sebe.
Přede mnou.

Temnota a kletba
A právě ona temnota je druhým důležitým faktorem, který musím zmínit. Skoro jsem se bála knížku otevřít před spaním, abych vůbec dokázala usnout. Na to, že se řadí do YA, jde totiž o dost tajemný příběh a čtenář neví, kdy ho čeká další děsivé překvapení. Zvlášť proto, že se nade všemi vznáší kletba. Za tenhle aspekt bych dala dvojité espresso  jedničku s hvězdičkou!

Kniha roku - nebo ne?
Po dvou třetinách knihy se však musíte zařadit do jedné ze dvou kategorií: buď vás závěrečná část tak šokuje, že knihu zařadíte mezi nejlepší ze všech, nebo vás naopak naprosto zklame. Já se bohužel řadím do druhé kategorie - vadilo mi, že jsem nedostala absolutně žádnou šanci uhodnout, kam příběh směřuje, navíc mi závěr přišel dost překombinovaný. Dost mě to mrzí, autorka měla u mě nakročeno na knihu roku.

Doporučení
Celkově však můžu Dům soli a smutku doporučit, zvlášť pokud hledáte temný a napínavý příběh zasazený do zajímavého prostředí. A opravdu doufám, že se dočkáme dalších autorčiných knih, kde na finální části zapracuje. Existuje koneckonců ještě spousta pohádek bratří Grimmů, které si zaslouží vlastní převyprávění.

"Tvé přání dnes večer patřilo k těm nejhlasitějším."



Název v originále: House of Salt and Sorrows
Autor: Erin A. Craig
Překlad: Pavlína Zagolová
Nakladatelství: YOLI
Žánr: YA, fantasy, retelling
Série: -
Počet stran: 400
Čteno: v listopadu 2020, v češtině
Hodnocení: 3,5/5

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji Euromedii, vy si ji můžete pořídit tady.

Četli jste nějakou temnou fantasy, kterou byste naopak rádi doporučili mně?
Marky

Komentáře

  1. Já asi jako temnou fantasy můžu označit jen Hru o trůny a to jsi nejspíš už četla. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.