Kniha, kde se akce nezastaví. | Město z kostí - recenze

Název v originále: City Of Bones
Autor: Cassandra Clare
Nakladatelství: Knižní klub
Žánr: akční, sci-fi, fantasy
Série: Nástroje smrti (The Mortal Instruments) #1
Počet stran: 416
Anotace: Když se patnáctiletá Clary Frayová vydá do newyorského klubu Pandemonium, vůbec netuší, že se stane svědkyní vraždy a vstoupí tak do světa lovců stínů, bojovníků, kteří mají svět chránit před démony. A už z něj nevystoupí, protože její život se převrátí vzhůru nohama... Co je Clary vlastně zač? Kde se vzaly její schopnosti? A jsou pro ni spíš prokletím, nebo požehnáním? Zábavná, odvážná a neotřelá fantasy slibuje svým čtenářům strhující čtení, s nímž nebudou chtít přestat.

Claryin život se od základů změní, poté co potká tři mladé lovce stínů, kteří zrovna zabíjí démona. Zjistí, že většina lidí a věcí, kterým dosud věřila, nejsou takové, jaké se zdály. Nejenže se Clary musí zorientovat v novém a tajuplném světě, ale také ve vztazích ke svým blízkým a hlavně sama v sobě. Povede se jí to? A jak zvládne dobrodružství a odhalení, která ji čekají?

Pří čtení prvního dílu ze série Nástroje smrti se určitě nudit nebudete. Děj se rozjíždí hned na začátku a až do konce knihy se nezastaví ani nezpomalí. Po celou dobu čtení jste napnutí jako struny na kytaře a chcete už konečně zjistit, jak to všechno skončí. Na konci knihy vám ale stejně zůstane spousta nezodpovězených otázek, takže se s chutí pustíte do dalšího dílu. Cassandře Clare se opravdu podařilo vytvořit příběh plný akce a napětí, ale zároveň se v něm objevuje i láska a nejasné vztahy mezi postavami.

Nejzajímavější je podle mě vztah mezi lovcem stínů Jacem a Claryiným věrným přítelem Simonem. Stojí proti sobě jako protivníci, aniž si to Clary uvědomuje. Všechny postavy v knize jsou něčím zvláštní a výjimečné. Také je zajímavé, že osobnosti postav Cassandra Clare nijak speciálně nepopisuje, ale jejich charaktery poznáváme spíš pomocí děje. Podel toho, jak se jednotlivé postavy zachovají v konkrétních situacích, si na ně čtenář může udělat vlastní názor.

Opravdu mě překvapilo, že Město z kostí není napsané v ich-formě. Většina příběhu je popisována z pohledu Clary, ale autorka má tu výhodu, že může přejít i k pohledu jiné osoby. Přesto většina vyjadřuje, co si o dění a postavách myslí Clary. To považuji za obrovské plus.

Cassandra Clare vymyslela úžasný nový a specifický svět, který se skrývá v tom našem, ale "civilové" (tedy normální lidé, kteří nemají nic společného se záhadnými bytostmi jako jsou lovci stínů, upíři nebo démoni) o něm nemají ani tušení. Svět Cassandry Clare se vyznačuje především tím, že není přehnaně skrytý, přehnaně zlý nebo tajuplný. Tento svět působí zcela přirozeně a čtenář si ho určitě zamiluje, ačkoliv by možná nebyl až tolik přívětivý, kdyby se v něm on, jako civil, ocitl.

Tuhle recenzi jsem napsala v sobotu, ačkoliv už nejspíš nestihnu dumání, protože se ještě mám v plánu podívat na film a ten by mi mohl zkazit nebo poplést můj názor. Na dalších pět dílů série Nástrojů smrti se moc těším, stejně tak ne všechny filmy. Originální svět Cassandry Clare mi opravdu učaroval (Ano, vím, že se opakuju, ale připadá mi to důležité.), proto dostává pět hvězdiček.

Trailer k filmu:

Na závěr ještě zbývá dodat, že tento článek patří k projektu Společné čtení Nástrojů smrti, který se v následujících měsících bude na mém blogu objevovat poměrně často. Snad se vám tedy bude aspoň trochu líbit.