Dva příběhy v jednom | Mezi dvěma světy

26243995
Název v originále: Afterworlds
Autor: Scott Westerfeld
Nakladatelství: CooBoo
Žánr: fantasy, contemporary, YA
Série: Afterworlds #1
Počet stran: 488
Čteno: 28. září - 12. října 2016, v češtině

Snem Darcy Patelové je napsat román a teď k tomu konečně dostává příležitost. Místo nástupu na vysokou školu se stěhuje do New Yorku, kde pracuje na své vlastní knize, ze které hodlá udělat bestseller, a to navzdory všem překážkám. Jenže jak se vyvarovat obyčejnosti a přijít s něčím docela novým?

"Začínat jako autorka je náročný, co? Jako by člověk vyslovil vtip a dva roky se tomu nikdo nezasmál."

Mezi dvěma světy nepatří zrovna mezi nejtenčí knihy, a to proto, že obsahuje rovnou dva příběhy. V jedné dějové lince se dozvídáme o Darcy a jejím životě novopečné spisovatelky, ve druhé pak máme možnost přečíst si samotnou její fantasy knihu o Lizzie, která objevuje prostor mezi životem a smrtí.

Tahle forma vyprávění s sebou nese hned několik kladů a záporů. Neskutečně mě bavilo číst dva příběhy propojené v jeden - Darcy se třeba o nějakém úseku knihy zmínila a v následující kapitole jsem měla možnost si ho přečíst sama. Díky tomu jsem zůstávala v obraze a neztrácela se v nepřehledných debatách o knihách, které neznám (,což se mi stává i v běžném životě).

Nehádala jsem se s ní. Život často stojí za houby. Protože je tak vzácný a tak snadno se o něj přijde.

Bohužel mi ale už z anotace bylo docela jasné, že Darcyin román mě nezaujme, a přesně to se také stalo. Příběh Lizzie mě nebavil a často jsem měla sto chutí ho přeskočit. Jenže, jak už jsem zmínila, pochopení příběhu bylo klíčové pro druhou dějovou linku, a tak jsem se jím zkrátka prokousala. Za to jsem ale byla odměněna detailním pohledem do zákulisí korektur, nakladatelství, spisovatelů a čtenářů, po kterém jsem tolik toužila a kvůli kterému jsem po knize sáhla. Scottu Westerfeldovi se podařilo zodpovědět mé otázky a zasvětit mě do procesu vydání knihy, který mě tolik zajímá.

I přes to všechno mi ale pár věcí v Darcyině románu zůstalo nejasných (třeba kterou verzi jsem celou dobu četla). Celý příběh byl na mě příliš dlouhý a natahovaný a už jsem se nemohla dočkat konce.

"Měla bys být šťastná jako jednorožec na antidepresivech, obzor zalitý duhou, blaženost, mír. Jenže vypadáš jako někdo, kdo zrovna utopil pytel koťat."

Nesmím také zapomenout na svou oblíbenou postavu z celé knihy, a to Darcyinu mladší sestru Nishu. Nejenže se totiž starší sestře zvládá starat o finance, ale dodává celé knize tolik sarkasmu, že by na to nestačila ani Annabeth. A nejen Nisha, ale i ostatní postavy díky drobným detailům působily realisticky a kompletně.

Musím přiznat, že styl psaní Scotta Westerfelda mě ohromil. Nečekala jsem, že pro něj spletení dvou dějových linek bude takovou hračkou! Autor se dokázal skvěle pohybovat v prostředí fantasy románu a zároveň psát novodobý a poměrně realistický příběh Darcyina spisovatelského života. A přitom ještě zvládal střídat ich- a er-formu, aby čtenář dokázal bezpečně rozlišit, z čí perspektivy právě čte. Mezi dvěma světy bylo tedy rozhodně příjemné čtení, i když zdaleka ne dokonalé.

Když vzhlédla, obloha byla tak opuchlá září města, že jí na hvězdy nezbylo místo.

Mezi dvěma světy spojuje dva příběhy do jednoho. Čtenář má možnost s Darcy nakouknout do světa vydávání knih a zároveň si může přečíst samotný román, který napsala. Příběh z Darcyiny knihy mě sice nebavil, ale prostředí nakladatelství a spisovatelů mě skutečně zaujalo. I tak se mi ale román zdál příliš natahovaný a pár detailů mi zůstalo nejasných. Zato se mi moc líbily propracované a realistické postavy, zvlášť Darcyina sestra Nisha, sršící sarkasmem. Styl psaní autora mě ohromil, protože střídat fantasy s realitou a ich-formu s er-formou je skutečně mistrovský kousek a Scott Westerfeld ho zvládl na jedničku. I když tedy nejde o dokonalé čtení bez chybičky, je rozhodně příjemné a doporučuji ho všem, které zajímá proces psaní a vydávání knihy a vše, co se kolem něj děje.

Celkové hodnocení: 3,5/5

Zkoušeli jste i vy někdy napsat knihu?
Marky

Komentáře

  1. Knihu jsem viděla, zaujala mě, ale zatím mám na čtení dost knih, takže to nechám koňovi :) Třeba na ni časem příjde řada. Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
  2. Nevím, jestli by to byla kniha pro mě. Sice bych ji asi přečetla, stejně jako tebe by mě zaujalo to prostředí a zákulisí vydávání knih.. ale nudné příběhy nemám ráda. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se neodvažuju odhadnout, jestli by tě Lizzie bavila - asi bys to musela zkusit ;)

      Vymazat
  3. Také doufám, že na knihu časem přijde řada, protože bych si ji přece jenom ráda přečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To taky doufám, jsem zvědavá na každý názor :D

      Vymazat
  4. Tohle mám v to-read takovou dobu! Jsem to chtěla číst ještě v době, kdy to mělo teprve vyjít v angličtině. Ale ještě jsem se k tomu nedostala, hlavně asi kvůli té délce, nejsem si teď už na sto procent jistá, jestli do toho chci investovat ten čas, který by to potřebovalo. Nu, uvidíme. Třeba se jednou dokopu, to nakladatelské prostředí by mě zajímalo. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky, ale na světě je zkrátka příliš mnoho knih :D Myslím, že to každého blogera ;)

      Vymazat
  5. Výborná recenze :) Kniha vypadá hodně zajímavě, hned jsi mě nalákala a mám na ni zálusk :) Děkuji za tip :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.