Jak jsem pracovala v YOLI | Můj týden v knižním ráji


Možná si někteří z vás na Instagramu YOLI všimli, že jsem tento týden pracovala jako stážistka. Ne, není to omyl. Skutečně jsem dostala skvělou příležitost strávit čtyři dny v tomhle milém nakladatelství, dozvědět se, jak tady všechno funguje, a taky sama přispět nějakou prací. V tomhle článku bych ráda svoji zkušenost popsala do nejmenších možných detailů.

Když jsem sháněla praxi v nakladatelství, nedávala jsem příliš vysoké šance tomu, že bych skutečně byla někde přijata. A když jsem o několik měsíců později procházela dveřmi budovy Euromedia Group, připadala jsem si jako v jiném světě. V takovém malém velkém knižním ráji...

První den se mě okamžitě ujal Radek Blažek, který mě provedl budovou a vysvětlil mi, jaké úkoly si pro mě na celý týden připravil. Hned na začátku jsem byla pochopitelně vyfocena na Instagram. Kromě toho jsem na celý týden dostala na starosti sociální sítě nakladatelství Pragma (vydává ezoteriku apod.) a Esence (lifestylové knížky, kuchařky). Fotila jsem na ně fotky a vymýšlela popisky - vlastně to byla práce docela podobná té, kterou vkládám do svého účtu na Instagramu. Také jsem na nový web YOLI napsala recenzi s předstihem na knížku Tíha vesmíru od Jennifer Niven, která u nás vyjde už 10. května.

Odchod z YOLI se samozřejmě neobešel bez dárků, takže jsem si odnášela nejen dokonale fialové ponožky a plátěnou tašku, ale hlavně recenzní výtisk knihy Láska v prachu hvězd od Krystal Sutherland, který jsem do druhého dne přečetla.

V úterý dopoledne jsem dostala příležitost podívat se do redakce a popovídat si s paní redaktorkou o tom, jak vzniká kniha a kdo všechno se na její tvorbě podílí. A můžu vám říct, že si teď mnohem víc vážím každého kousku, který v knihovně mám, protože si uvědomuji, kolik lidí na něm pracovalo. Odpoledne jsem se pak opět vrátila k focení a sociálním sítím.

moje fotka na Facebooku Pragmy
Následující den jsem díky paní redaktorce měla možnost zúčastnit se předávání dětské literární ceny Suk 2017. Cenu učitelů totiž obdržela kniha Obrázky z moderních československých dějin (1945 - 1989), kterou vydal Knižní klub. Slavnostní dopoledne proběhlo velmi příjemně a kromě toho, že jsem slyšela soundtrack z Harryho Pottera ve verzi pro čtyři klarinety a naživo viděla Jaroslava Němečka aniž bych nahlas zaječela, se žádné zázraky neudály. Na odpoledne jsem se vrátila do YOLI, kde jsem vytvořila knižní kvíz o tom, co si máte přečíst letos na jaře. Kvíz vyjde 16. dubna na Facebooku Knižního klubu, tak ho nezapomeňte vyzkoušet a napsat mi, jak se vám líbil! 

V mezičase jsem taky stihla napsat recenzi na Lásku v prachu hvězd. Už dnes si ale i vy, smrtelníci, můžete knihu koupit a přečíst, protože právě vyšla - koneckonců jen několik hodin po mé recenzi.

Dnešek byl bohužel poslední den, který jsem v YOLI strávila. Ráno jsem se podívala do výroby, kde jsem sledovala cestu knihy jako fyzického produktu. Zjistila jsem například, že se všechny obálky a ilustrace skládají ze čtyř základních barev, které se natisknou postupně, a pronikla jsem dokonce i do tajů terminologie grafiků a technických redaktorů. Víte třeba, co to je "vdova" a "sirotek"? Já už teď ano: vdova je první (většinou odsazený) řádek odstavce, který zůstane na konci stránky a smí se tam nechat. Sirotek je naopak poslední řádek odstavce na nové stránce, který se považuje za chybu a musí se posunout.



Kromě exkurze do výroby, kde jsem nakonec dostala šest knih z dotisku, které zkrátka zbyly (kéž by na mě nějaké zbývaly pořád), jsem ještě stihla napsat další článek, který na webu YOLI brzy vyjde během příštího týdne, a to Top 5 YOLI knih, které jsem četla v roce 2017.

A teď sedím u počítače a píšu tohle shrnutí, jenže nechci skončit. Doufám, že se do YOLI ještě někdy podívám. Každopádně budu teď jejich knihy číst s ještě větším nadšením, protože vím, kolik milých lidí za jejich vznikem stojí. Stáž v YOLI pro mě byla vážně skvělá zkušenost a ještě jednou moc děkuji Radkovi Blažkovi a všem ostatním, kteří se mě v tomhle týdnu ujali. Jsem za to všechno moc a moc vděčná.

moje přírůstky z tohoto týdne

Pokud máte ohledně mé stáže jakékoli otázky, ptejte se! Ráda všechny zodpovím.

Marky

Komentáře

  1. Už z tvojho písania znie veľké nadšenie, musela to byť krásna skúsenosť :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezký a zajímavý článek. Určitě to byla nevšední zkušenost a moc ti to přeji :-)
    Přeji poklidné velikonoční svátky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) I tobě přeji krásné Velikonoce!

      Vymazat
  3. Hezký článek, neskutečně ti závidím! Musela to být skvělá zkušenost :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tiše závidím :D Né vlastně hlasitě, když to píšu do komentářů :) Každopádně to musela být úžasná zkušenost poznat, jak to tam vše funguje :) Úžasná praxe, sen každého knihomola :D

    OdpovědětVymazat
  5. Páni, v dobrém závidím! :) Já se tam asi nikdy takhle v rámci stáže nepodívám, pochybuji, že by měli zájem o studenta práv.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nevím, já studuji jazyky, ještě na střední ;)

      Vymazat
  6. Super článek! Něco takového bych také ráda zažila. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Áááá, já ti teda závidím! Co studuješ za školu? :o

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.