Nic takového jste v životě nečetli | Rudý úsvit

32763438
Název v originále: Red Rising
Autor: Pierce Brown
Nakladatelství: Triton
Žánr: dystopie, sci-fi, fantasy
Série: Rudý úsvit #1
Počet stran: 368
Čteno: 27. března - 7. dubna 2017, v češtině

Darrow patří mezi Rudé, nejnižší kastu Společnosti. Jejich úkolem je dolovat Helium-3, a tak připravit Mars pro nové obyvatele. Jenže Darrow zjišťuje, že byli podvedeni. Jejich podzemní život je otroctvím a povrch rudé planety již dlouho kypí životem. Darrow ovšem dostává šanci všechno změnit - může se stát Zlatým, členem vládnoucí kasty, a změnit osud vesmíru. Dokáže to?

Zabij, nebo tě zabijou, podváděj, nebo tě podvedou.

Rudý úsvit patří mezi knihy, které jsou v zahraničí známé a opěvované, ale u nás jako by ani neexistovaly. A to je vážně škoda, protože Darrowův příběh by si skutečně zasloužil víc pozornosti. I přese všechno, co jste o něm možná slyšeli, vám můžu zaručit, že nic takového jste ještě v životě nečetli.


Kniha je rozdělená na několik částí. Ta první začíná poněkud zmateně a depresivně a čtenář nedostává moc času si zvyknout na nové prostředí. To ovšem pochopíte teprve tehdy, když se před vámi otevře jiný, zvrácený a plně fungující svět. A poté vás čekají extrémně promyšlené, psychologicky propracované a realistické Hunger Games pro dospělé.


Člověk má podle mě jen omezené množství nenávisti. A když vidí, jak jeho dětem vyvstávají skrz košile žebra, zatímco jeho sousedi si cpou břicha dušeným masem a pocukrovanými koláči, je těžké nenávidět někoho jiného než je.

Ale nemusíte mít strach, Pierce Brown nic nekopíruje. Příběh Darrowa je totiž o něčem úplně jiném, než Hunger Games. Ano, najdete tam mladistvé, kteří se snaží přežít, ale nakonec z toho všeho vzejde něco úplně jiného. Každopádně se kniha liší už jenom tím, že se autor nebojí používat vulgarismy a násilím také zrovna nešetří, i když ho nepopisuje do detailů. Zkrátka a dobře, tohle není žádná četba pro děti.

Autorovi se podařilo do knihy nacpat snad všechno, co jste si schopni představit, ale přesto příběh i svět dává dokonalý smysl - a to především díky postavám. Najdete tu prohnané, prohnilé, vychytralé, ale i lidumilné a slabé... zkrátka a dobře, nikdo není černobílý a nemůžete si být nikým jisti. Tomu všemu nasadil korunu samotný Darrow, který vždy přemýšlí o krok napřed. V momentě, kdy čtenář zůstane na knihu civět s otevřenou pusou a myslí si, že tohle bude pro hlavního hrdinu konec, Darrow přijde s geniálním plánem, díky kterému se ze všeho vyseká. V tomhle mi připomínal třeba Kaze z knihy Six of Crows, i když možná trochu prohnanějšího a vzteklejšího. Z jeho perspektivy se čte příjemně a dokáže skvěle podat především vypjaté situace a boj, který mě u jiných knih často příliš nezaujme.


Jestli je násilí sportem Zlatých, pak manipulace je jejich formou umění.

Dále tu máme mytologii - tentokrát římskou, ve které se tak dobře nevyznám. Společnost, ve které se děj odehrává, je založena na principu silnějších a slabších. Za vzor tedy považují antické hrdiny, a naopak demokracii zavrhují. Zároveň tedy vyzdvihují římské bohy a utlačují nízko postavené kasty. Ještě ke všemu se celý děj odehrává v budoucnosti, kdy se lidem podařilo terraformovat několik planet a jejich měsíců (tj. změnit životní podmínky tak, aby tam mohli trvale žít lidé). Všechno do sebe ale zapadá a mě neskutečně bavilo sledovat myšlenky lidí z různých kast a jejich pohled na fungování společnosti.


Srdce mi buší v hrudi. Tolik bolesti. Myslel jsem, že to bude za námi, ale ne všechny jizvy se zahojí. Ne všechny hříchy se promíjejí.

Jako poslední ještě musím zmínit humor. Určitě vám musí být jasné, že při takovém množství chytrých postav kniha bude sršet vtipnými poznámkami, ale pro jistotu to ještě jednou zdůrazním. Ačkoli se autor hodně soustředil na děj a postavy, nezapomněl přidat ani dialogy, díky kterým jsem v autobuse vypadala jako blázen, protože jsem se snažila zadusit smích.


Já jsem jiskra, co podpálí světy. Jsem kladivo, co rozbije okovy.

Rudý úsvit je skutečně neobyčejná kniha. Autor vytvořil svět, ve které, kombinuje sci-fi prvky, systém kast a římsku mytologii. Zároveň nechybí ani Hunger Games v dospělácké verzi, kde Pierce Brown nešetří násilím ani vulgarismy. Nejde ale o kopírování, přesvědčte se sami. Nesmím zapomenout ani na chytré a vtipné postavy a jejich geniální plánování. Z perspektivy Darrowa se čte příjemně a napětí vás rozhodně neuspí. Tak nad čím ještě váháte?

Celkové hodnocení: 4,5/5

Za recenzní e-knihu děkuji Palmknihám. Pokud máte rádi římskou mytologii a chuť na něco drsnějšího, kupte si ji tady.

Který element téhle knihy vás zaujal nejvíc?
Znáte římskou mytologii?
Marky

Komentáře

  1. Ne, nečetli... Ale to se brzo změní! :D

    OdpovědětVymazat
  2. Už jsem si ji dala do seznamu knih, které si chci přečíst :)
    http://fantasyalatriel.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Máš špatné nakladatelství u těch informací, nevydal to Slovart, ale Triton. :) No a kvůli tomu, že to vydal Triton, o tom právě moc lidí neví, no. :D
    Sama tuhle knížku mám v plánu, vlastně kolem ní už nějakou dobu chodím v knihkupectví a pořád přemýšlím, jestli si ji teda konečně nekoupit. :D Teda hlavně mám dilema, jestli do toho jít v té češtině, když nevím, jak na tom je vydání dalších dílů. Hm... Když už to máš přečtené, co myslíš, jak moc těžkou to bude mít angličtinu?
    Každopádně i díky tvé recenzi jsem odhodlaná se do téhle knihy konečně pustit! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, chybička se vloudila :D Už opraveno. Je to škoda, protože zaniknout by neměla... To taky nevím, ale snad zvládnu další díly i anglicky a v papírové formě si je koneckonců můžu dokoupit i třeba všechny tři ;) Myslím, že by to nemělo být tak těžké a ani tam není moc terminologie, snad kromě mytologie, ale to bude stejné jako česky. Moc se těším na tvůj názor! :)

      Vymazat
  4. Výborná recenze :) Knihu jsem četla a byla absolutně nadšená :) Jestli nevydají další díly tak mi zlomí srdce :D No dobře nezlomí, další díly si seženu v angličtině, ale byla by to velká škoda :) Darowův příběh stojí za české vydání :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Tvou recenzi jsem taky četla a souhlasím s ní. Rozhodně doufám, že další díly vyjdou, ale pokud ne, naštěstí si je můžu přečíst i anglicky. ;)

      Vymazat
  5. Poslední dobou na ní všude narážím, že bych se do ní pustila? :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
  6. Četla jsem ji a byla naprosto úžasná :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.