Fenomenální druhý díl | Faja

Název v originále: Faja
Autor: Petra Stehlíková
Nakladatelství: Host
Žánr: fantasy, dystopie
Série: Naslouchač #2
Počet stran: 450
Čteno: 1. - 2. července 2018, v češtině

Ilan putuje spolu s pětadvacítkou nejen v okolí Duvalského pohoří, ale také do nížin. Tamní život plný moderních technologií je pro ni nepochopitelný, jako brusič a sklenař ovšem nemá na výběr. Podaří se Ilan přežít a rozluštit tajemství, která sklenaři tajili po celá staletí?

V nadživotní velikosti přes celou stěnu se na mě usmívaly dvě tváře. Jedna patřila jakési hnědovlasé ženě a ta druhá… ta druhá kapitánovi.

Vím, že jsem teprve včera přidala na blog recenzi na Naslouchače, první díl této série z pera české autorky. Přesto jsem tu dnes s recenzí na pokračování, které jsem právě dočetla. Běžně nechávám svůj názor aspoň dva dny "odležet", než ho sepíšu na blog, ale tentokrát jsem zkrátka nemohla odolat, protože Faja je naprosto fenomenální druhý díl.

Děj opět sledujeme z pohledu třináctileté Ilan, která ale není jen tak obyčejné dítě. V jejím charakteru autorka skvěle smísila dětskou naivitu a údiv se selským rozumem, který pramení z kruté výchovy otrokářského světa. Díky tomu je právě perspektiva Ilan to, co mě dokázalo dostat přes trochu zdlouhavější začátek knihy.

Bojovník zmateně pohlédl na mě a pak na sklenaře, který stál vedle něho. Jeho voal se k nám natočil a muž skrytý pod mantií přikývl.
Raven užasle zíral na muže po své pravici, potom na těch deset, kteří odstupovali dál, a až pak neochotně sňal ruce ze struny.

Po pomalejším rozjezdu už ale Petra Stehlíková našla svou obvyklou formu a příběh se rozbíhá hned na několika frontách. Už nejde "jen" o osud Ilan a pětadvacítky, objevuje se i spousta záhad z minulosti a protagonistka se snaží rozplést hned několik starých tajemství. 

Tady je opět na místě do nebes vychválit autorčinu ohromující fantazii. Jako by nestačilo rozvinutí komplexního světa v Naslouchači, ve druhé díle pracuje Petra Stehlíková na tomhle aspektu knihy ještě dál. I když jsem měla dojem, že lepší už to být nemůže, mám teď naprosto přesnou představu Ilanina světa v hlavě, jako by mi ji tam někdo namaloval.

Pět z mnoha zaslechne,
pět z mnoha uvidí,
pět z mnoha pozvedne,
pět se v jedno spojí.
Nastrea de venin.

Zkrátka a dobře, tehla kniha rozhodně netrpí syndromem vycpávkových druhých dílů, protože jsem opět hltala každé slovo. Zato konec mě opravdu šokoval - jako by autorka utnula příběh uprostřed věty. Nezbývá tedy než doufat, že další díl dorazí na pulty knihkupectví co nejdřív, protože já si ho rozhodně přečtu hned, jak to půjde.

Z Faji, druhého dílu dystopicko-fantaskní série z pera české autorky, jsem opravdu nadšená. Petra Stehlíková smísila v hlavní hrdince Ilan dětský údiv a naivitu se selským rozumem, díky čemuž její pohled na svět pomůže čtenáři překonat zdlouhavější začátek. Pak už se ale děj rozbíhá a já hltala každé slovo, včetně popisů tohoto do nejmenších detailů promyšleného světa. Autorka poodkryla hned několik různých záhad a já se nemůžu dočkat, až si konečně budu moci přečíst další díl. Tuto sérii každopádně doporučuji každému, koho na ní cokoliv aspoň trochu zaujalo - budete příjemně překvapeni.

Celkové hodnocení: 4,5/5

Děkuji nakladatelství Host za poskytnutí knihy k recenzi, vy si ji můžete pořídit tady.
Pro vás, kdo jste se do této série zamilovali stejně jako já, tu mám dobrou zprávu: autorka bude v říjnu na Humbooku a budete se s ní tedy moci potkat! Více informací zde.

Marky

Komentáře

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.