Co všechno se může stát Dominice na cestě Jižní Amerikou?



Cestovat jako holka sama po Jižní Americe není vůbec legrace... A co teprve, když měříte metr  půl, máte blonďaté vlasy a chcete těch osm zemí projet na malinké červené motorce? Dominika ale přesně tuhle výzvu přijala a ve své nové knize popisuje dobrodružství, která ji na cestě potkala.



Nejprve jsem se téhle knize chtěla vyhnout velkým obloukem. Létaly na ni negativní recenze ze všech stran a já už měla dost zkušeností z cestopisů Ladislav Zibury, než abych se pustila do dalších a pak byla znovu zklamaná. Díky Humbooku se mi ale tenhle titul nakonec přece jenom do ruky dostal (autorku totiž na festivalu v  říjnu potkáte) a já byla mile překvapená, protože mě to neuvěřitelně moc bavilo!


Než se do čtení pustíte i vy, je potřeba si ujasnit jednu věc: nehledejte desítky stran nadupaných fakty a údaji o jednotlivých místech a zemích. Dominika se soustředí na zážitky, setkání s místními a komplikacemi, které ji na ceste potkaly. Jde spíš o příběh než poučnou literaturu, ale o to realističtěji na vás dýchne atmosféra Jižní Ameriky.


Jižní Amerika jako destinace je pochopitelně zajímavá a vystačila by na několik knih, takže se na stránkách stále něco děje. Dominika píše poměrně stroze a často zkracuje. Vzhledem k rázu jejích zážitků může mít čtenář pocit, že vynechává nebo proškrtává pozitivní zážitky n úkor těch negativních. Podle mě se ale jedná spíš o styl vyprávění. Kromě toho autorka všechno vyrovnává svým osobitým smyslem pro humor a jejím trefným poznámkám jsem rychle přišla na chuť.


Co vás ale jednoznačně dostane nejvíc? Dokonalé zpracování je opravdu kapitola sama pro sebe. Ilustrací se zhostila talentovaná Myokard, jejíž tvorbu sleduji už několik let a nedám na ni dopustit. Bez jejího přičinění by kniha ztratila velkou část svého kouzla. Vytkla bych jedině umístění ilustrací do textu tak, že často v půli přetínají věty, ne-li dokonce slova.To se určitě dalo ohlídat lépe.


Svou troškou inspirace ale přispěla i Dominika. Za každou kapitolou (tedy zemí) najdete krátké fotoalbum s komentáři. Autentické snímky mě vážně navnadily k návštěvě Jižní Ameriky, což je mým snem už dlouho. Jen bych pro příště ocenila, kdyby fotky byly srovnané chronologicky... a klidně bych jich uvítala i víc!


Pokud vás kniha aspoň trochu láká, určitě jí dejte šanci. Třeba vás překvapí stejně mile jako mě. A mimo to jde taky o krásně zpracovaný skvost, který rozhodně bude zdobit vaši knihovničku - u mně už má čestné místo!

Celkové hodnocení: 4,5/5

Knihu můžete zakoupit zde, za její poskytnutí děkuji Albatrosmedia.
Dominiku Gawliczkovou můžete potkat na HumbookFestu, lístky k prodeji tady.



Název v originále: Dominika na cestě Jižní Amerikou
Autor: Dominika Gawliczková
Ilustrace: Myokard
Nakladatelství: CPRESS
Žánr: cestopis, nonfikce
Série: -
Čteno: 30. července - 5. srpna 2018

Chtěli byste se podívat do Jižní Ameriky?
Marky
P.S. Proklikem na obrázky si je můžete zvětšit!

Komentáře

  1. O téhle knize slyším úplně všude a jak sama píšeš, jsem vůči ní taky trochu skeptická. Jestli se mi ale někdy dostane do ruky, zkusím jí dát šanci, byl by to můj první cestopis :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, e budeš spokojená - za pokus to určitě stojí ;)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.