Moji oblíbení severští spisovatelé


Možná máte pocit, že jste zabrousili na špatný blog. Vždyť já přece severské detektivky ani krváky nečtu! A máte pravdu... Přesto jsem v průběhu let přišla na chuť hned několika Skandinávským autorům - a právě ty bych vám dnes chtěla představit.


Fredrik Backman
Tenhle seznam jsem neměla v plánu řadit podle oblíbenosti, ale Fredrik Backman je zkrátka autor, od kterého bych četla i nákupní seznam. Zatím jsem zhltla a zamilovala se do každé knihy, která vyšla a byla přeložena do češtiny. A věřím, že to tak zůstane i do budoucna. O post nejoblíbenějšího příběhu z pera tohoto autora u mně bojuje Medvědín a Muž jménem Ove. Jinak ale všechny mé články o autorových knihách můžete najít zde. Pokud hledáte knihy ze života s trochou lásky, rodiny i smutku, ale zároveň nechcete mít pocit, že jste takový příběh už četli, Backman je váš člověk.


Jonas Jonasson
Právě dnes doposlouchávám poslední minuty audioknihy Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. A i když ten příběh už znám, stejně stojím v tramvaji a směju se na celé kolo. Protože autorův situační humor je opravdu geniální. Jeho postavy se dostávají do naprosto absurdních situací, které jsou ovšem popisovány se stoickým klidem. Díky tomu se vám prostě bude chtít smíchy plakat. Recenze na autorovy knihy najdete zde. Kromě toho jsem nedávno zjistila, že už v únoru u nás vyjde další díl ke Staříkovi, který nutně musím mít!




Jostein Gaarder
Když jsem vyhledávala knihy tohoto autora, zjistila jsem, že mou milovanou Dívku s pomeranči skoro nikdo nečetl, zato autora skoro všichni znají kvůli Sofiině světu (recenze zde). I my jsme tu knihu četli ve škole, je to fajn průlet filozofií. Ale Dívka s pomeranči je jedna z nejlepších knih, které jsem kdy četla. Pro ty líné z vás se mimochodem celkem povedla i filmová adaptace, ale ta knížka má beztak 160 stránek. Na nich se ovšem odehrává nádherný a hluboký příběh, který jsem četla už nejméně pětkrát a pokaždé mi dá něco nového. Další autorovou knížkou, která mě donutila přemýšlet, je Hrad v Pyrenejích. Doufám, že se brzy dostanu k těm dalším - a vy byste měli taky.


Tove Jansson
Myslím, že autorku Muminů není třeba příliš představovat. Jak knížky, tak seriál, představují moje dětství. Jsou tak roztomilí, že si bez nich vůbec nedokážu přestavit  svou knihovnu... Ano, mám doma celou sérii. A taky samolepky. Bude mi dvacet. A co? Na Mumínky nebudu stará nikdy! Vlastně myslím, že bych si tu sérii měla radši přečíst znova...




Jo Nesbo
Čtete správně. Tenhle autor se prostě nezapře. Nemůžu mluvit o jeho sérii s Harrym Holem (na toho je expert Ola) a ani si ji přečíst nechci - potoky krve zkrátka nebudou moje parketa. Ovšem série o Doktorovi Proktorovi mě naprosto dostala. Nejdřív jsme ji četli s bráškou a s mamkou, později jsem ji pak už louskala sama. A pořád mi přijde stejně vtipně geniální a geniálně vtipná. Kromě toho má dokonalé ilustrace, které výborně sedí k příběhu, co není tak úplně jenom pro děti...



Které knihy jste od těchto autorů četli a jak se vám líbily?
Marky

Komentáře

  1. TY MÁŠ RÁDA DÍVKU S POMERANČI? TO JE MOJE NEJOBLÍBENĚJŠÍ KNÍŽKA NA SVĚTĚ! Vždycky, když se mě někdo zeptá na mojí nejmilovanější knihu, vždycky odpovídám Dívku s pomeranči. Škoda, že o této knize ví tak málo lidí. :( Splnil se mi sen, když mi ji autor na jednom Světě knihy podepsal. <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha moje taky ♥ A souhlasím, zaslouží si mnohem větší ohlas, než jakého se jí dostává :) To ti moc přeju, třeba budu mít to štěstí a taky se s ním někdy potkám.

      Vymazat
  2. Už jsem se chystala, že od těchto severských autorů jsem buď nic nečetla, nebo mne to nebavilo. A hle Dívka s pomeranči. :D Ačkoli je to pár let zpátky, pamatuji si, že se mi velmi líbila. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To věřím, je to opravdu nádherná knížka ♥

      Vymazat
  3. Eeeehm, já jsem nečetla ani jednu knihu od žádného zmíněného autora :D Jediné detektivky, nebo spíše thrillery, čtu od Larse Keplera :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máš co napravovat! Já právě přes thrillery moc nejsem - moc se bojím. Takže Lars Kepler mě v nejbližší době asi nečeká...

      Vymazat
  4. První tři uvedené autory miluju. Když jsem před pár dny zjistila, že vychází pokračování Stoletého staříka, tetelila jsem se blahem. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že aspoň někdo - skvělý vkus :D

      Vymazat
  5. Skvělý článek! Moc děkuji za inspiraci. Severské autory moc nečtu, ale teď se rozhodně chystám podívat po Dívce s pomeranči. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) A vůbec není za co, Dívka s pomeranči by tě určitě neměla minout!

      Vymazat
  6. Krásný formát článku. Musím se přiznat, že jsem bohužel zatím nečetla nic od žádného severského spisovatele. Mám teď ale pár tipů :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem v tomhle ohledu pozadu a ještě jsem od těchto autorů nic nečetla. Ale chystám se! :D

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  8. Jeeej, tak já jsem žádnou z nich nečetla :/ Ale moc se mi líbí knihy od Jo Nesbo pro děti ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to určitě naprav! Doktor Proktor rozhodně stojí za to :)

      Vymazat
  9. Týchto autorov len vnímam, ale úprimne ich moc nemusím. Severské knihy a ani žiadne krimi nie je moc pre mňa, aj keď niekedy aj k tomuto formátu zavítam :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle právě není článek o krimi :D Já thrillery ani detektivky vůbec nečtu :D

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.