7 důvodů, proč miluju audioknihy


Nebývala jsem milovníkem audioknih, jako malá jsem si je pouštěla jen při nemoci - když jsem se na nic jiného nemohla soustředit. Když jsem ale odjela na rok do zahraničí, něco se změnilo. Potřebovala jsem šetřit čas a neměla jsem tolik papírových knih

1. Šetří čas
Tenhle argument přesvědčil mě, když jsem byla na ročním studijním pobytu v Belgii. Ne všichni zkrátka máme čas si každý den vyhradit byť i třicet minut na čtení. Zato na audioknihu si čas najdete vždycky. Kromě toho čte často vypravěč rychleji, než byste se knihou prokousávali vy sami, takže příběh zvládnete za kratší dobu. A když vás některý titul nebaví, aspoň vám rychleji uteče...

2. Čtení přímo od autora
Není nic lepšího, než když se setkáte se svým oblíbeným autorem a on vám vysvětlí, jak tu či onu drobnost myslel - nebo snad ne? A co kdybyste si mohli celý příběh poslechnout přímo z úst spisovatele? Slyšet věty tak, jak je zamýšlel, a smát se vtipům na správných místech? To je opravdu čtenářský zážitek k nezaplacení a ve všech případech jsem byla opravdu nadšená. Největší úspěch samozřejmě slaví audioverze knih známých osobností jako třeba tituly Ladislava Zibury nebo nově YouTubera Kovyho.

3. Vyprávění
Taky jste jako děti milovali, když vám rodiče četli pohádky? Poslouchání je skoro stejný pocit. Můžete si je pustit k usínání nebo třeba při nemoci - a nemusíte se limitovat jen na pohádky! pokud vás baví thrillery nebo sci-fi, profesionální interpreti vám přečtou cokoli. Já osobně si audioknížky pouštím podle nálady a vybírám i podle vypravěče. Přece nechcete, aby vám předčítal někdo, kdo je vám už jen podle hlasu nesympatický!

4. Snáz se "prokoušete"
Bojím se dlouhých knih a nestydím se za to. Nestíhám je vtěsnat do rozvrhu a nechce se i je tahat všude s sebou. Ano, uhodli jste, i na tenhle problém jsem našla řešení v podobě audioknížek. Na dlouhé a komplikované tituly z povinné četby nebo čím dál delší díly série Píseň ledu a ohně se zkrátka lépe soustředím a víc si je užiju, když mi je někdo přečte. Pak stačí jen poslouchat... a je to!


5. Zpříjemňují všední den
Během dne každý děláme spoustu činností, které nemáme rádi a nebaví nás, ale zkrátka to bez nich nejde. Mezi takové aktivity patří napříkad uklízení, chůze na autobus, čištění zubů nebo třeba i nakupování. U většiny z nich si můžete audioknihu pustit jako pozadí. A pokud máte pocit, že se nesoustředíte, stačí si vybrat vám již známý příběh, ke kterému se touto formou můžete vrátit. 

(O činnostech k poslechu audioknih pro začátečníky i profesionální audioknihaře jsem psala samostatný článek, který najdete tady.)


6. Atmosféra
Pro mě osobně hraje minimálně u některých knih atmosféra, ve které je čtu, velkou roli. Příběh z druhé světové války rozhodně nechcete číst, když si vaše sestra pouští v televizi komediální pořady, že? U audioknih té správné atmosféry nebo situace docílíte už jen hudebním podkresem a řečnickým stylem interpreta. Díky tomu už vás nemusí mrzet, že jste si kvůli nevhodnému prostředí neužili nějaký příběh naplno.

7. Všude s sebou
Přiznávám, že když tvrdím, že mám knihu všude s sebou, většinou to platí pouze pro poslechovou verzi. Když se vracím z oslavy ve dvě ráno, stejně nemám náladu číst papírovou knihu (i když někdy se sama sobě divím). Sluchátka do uší si ale v MHD stejně dávám vždycky, takže zapnout si nějaké to vyprávění není tak těžké. Opravdu neznám nikoho, kdo by chodil všude bez mobilního telefonu - tam se vám audioknížka pohodlně vejde a nemusíte mít ani kabelku.

Tento článek není žádnou formou spolupráce, ale abych předešla veškerým dotazům o (ne)praktickém poslechu, přidám na závěr tip na aplikaci Audiotéka. Já už v ní poslouchám přes tři roky a jsem spokojená. Můžete si zrychlit nebo zpomalit záznam, nastavit automatické vypnutí po určitém čase nebo si vytvářet vlastní záložky. Zatím jsem nenašla funkci, kterou by tahle aplikace neměla...


Jaký máte názor na audioknihy?
Posloucháte, nebo neposloucháte? A proč?
Marky

Komentáře

  1. Tak ja som sa zatiaľ ku audioknihám ešte nedostala to sa priznávam, ale už som o nich počula. Môj názor je ten, že rada počúvam takže by mi to prišlo aj trocha len či by sa tam dalo všetko dať čo ja mám rada :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že jediný způsob, jak to zjistit, je vyzkoušet ;) Na webech prodejců mívají audioknihy ukázky, tak třeba si podle nich vybereš :)

      Vymazat
  2. Skvělý článek! Já teprve audioknihám přicházím na chuť, ale už teď lituju, že jsem si na Světě knihy nepořídila audio Příběhu služebnice a Anny ze Zeleného domu T.T Taky mě láká Hanna a slyšela jsem ódy na audioknihu Norské dřevo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Příběh služebnice doporučuji a na ostatní se zatím taky teprve chystám. Určitě je vyzkoušej!

      Vymazat
  3. Super článek. Ale já se přiznám, že nejsem asi úplně typ pro audioknihy. Já u nich prostě neudržím pozornost. :X

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Rozumím, ne každému sedí poslech, nejsi sama.

      Vymazat
  4. Veľký súhlas. Vždy som si od nich udržiavala odstup. proste ja som na tú klasiku a na ebooky, audioknihy nikdy neboli pre mňa. no minule som sa rozhodla vypočuť si Cinder a myslím, že dosť sa mi začal meniť na ne názor - v tom pozitívnom zmysle. Nechcem povedať, že teraz ich milujem a určite u mňa nikdy klasické knihy nenahradia, ale som príjemne prekvapená a dúfam, že to tak ešte dlho zostane.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano! Audioknihy stojí za pokus. Nevidím je (stejně jako e-knihy) jako náhradu papírového formátu, ale spíš jako malý bonus nebo ozvláštnění - mají svoje výhody i nevýhody :)

      Vymazat
  5. Zatím jsem audioknihám nepropadla. První a poslední byla Proměna od Franze Kafky. Tu knihu mám ráda, ale doteď jsem traumatizována, že jsem od té doby zavrhla všechny audioknihy. Celkově víc vnímám slovo psané, než když mám někoho poslouchat delší dobu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, ale možná by se v tvém případě vyplatilo dát jim další šanci ;) Já audioknihy taky neposlouchám dlouho, ale spíš po deseti nebo patnácti minutách - to stačí ;)

      Vymazat
  6. Super článek!
    Já jsem se audio-knihám vyhýbala, ale nechápu proč, jako malá jsem je měla ráda a vyprávění ráda poslouchám.

    Teď nedávno jsem si pustila knihu 1984, jelikož jsem se nemohla pořádně začíst a ejhle nelituji toho ♥

    Chci se jim teď více věnovat.

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1984 je jedna z mých nejoblíbenějších audioknih vůbec :) Jsem ráda, že se k poslechu knih pomalu dostáváš taky!

      Vymazat
  7. Krásný článek! Dokonce mě trochu nalomil k tomu, že to s audioknihami ještě zkusím. Zatím si ale s nimi moc nerozumím a všechny moje poslechy skončily nezdarem. Daleko lépe se totiž dokážu soustředit u obyčejné knihy. Ty audio mně nikdy nedokáží plně zabavit a já pak vůbec netuším, co poslouchám. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Chápu tvůj problém, občas taky přestanu dávat pozor. Ale právě záleží na audioknize a na prostředí/činnosti, při které posloucháš. Doufám, že dáš audioknihám ještě šanci, fakt si to zaslouží ;)

      Vymazat
  8. Musím se přiznat, že mám audioknihy taky ráda. Třeba takového Larse Keplera poslouchám jen jako audioknihy, protože psané by mě to asi ani nebavilo, Pavel Rímský z toho dělá docela horor a zároveň u toho můžu dělat něco jiného, protože to nejsou úplně knížky, s nimiž bych chtěla trávit večery. :D A momentálně poslouchám už třetí díl Hry o trůny v audio podobě, fakt netuším, jestli bych to dala tištěné. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není se k čemu přiznávat, audioknihy jsou super! Larse Keplera asi vynechám i poslechově, strašně bych se u toho bála :D Ale taky teď poslouchám Hru o trůny, konkrétně čtvrtý díl. A jsem si jistá, že papírově bych to nezvládla :)

      Vymazat
  9. Audioknihy jsou super třeba při uklidu. Například většinu Harryho jsem si právě naslouchala :-) Ale když jsem doma v klidu, tak daleko raději sáhnu po pevné knize :_)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, audioknihy využívám právě jako "zaměstnání hlavy" při manuálních činnostech, jinak taky preferuji papírovou verzi...

      Vymazat
  10. Mám to úplně stejně. Taky ráda poslouchám audioknihy . Hlavně teda večer, nebo před spaním. Nesnáším, když je doma ticho a našla jsem si různé audioknihy o osobním rozvoji, tak mi to přijde mnohem přínosnější, než poslouchat nějaký nesmyslný seriál v televizi :-) . Na klasickou papírovou knihu ale taky nedám dopustit. I ona má svoje kouzlo.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.