Nekonečné, ale dobré | Říkala si o to

Název v originále: Asking for It
Autor: Louise O'Neill
Vydavatel: Audiotéka, Bookmedia
Žánr: společenská proza, YA
Série: -
Délka: 7 hodin 29 minut
Posloucháno: 19. - 24. dubna 2019, v češtině

Emma O'Donovanová je krásná a ví to o sobě. Čerpá z toho v rámci středoškolské hierarchie, užívá si večírků a popularity. Jednou se ale něco zvrtne a z Emmy se stává oběť a terč posměchu. Čekají ji soudy a posměšky... Ale ona si nic nepamatuje. Byla vážně znásilněna? A neříkala si o to náhodou?

Přiznávám, že jsem o téhle knize před poslechem nevěděla zhola nic kromě faktu, že ji načetla moje milovaná Klárka. Překvapilo mě tedy, když jsem místo tuctové Young Adult contemporary dostal temný příběh zabývající se lidskou psychikou a hned několika složitými tématy. Autorka ukazuje, jak je důležité o znásilnění mluvit a proč je špatně, že hlas žen slyší autority příliš potichu. 

O celé komplexní tematice se tu rozepisovat nebudu, ale pokud máte pocit, že se vás aspoň trochu týká, tuhle knihu opravdu doporučuji. Autorka skvěle pracuje s různými reakcemi na tak kritickou událost a v dlouhodobém horizontu ukazuje, jak se lidé v důsledku něčeho podobně příšerného mění - a to nemluvím jen o Emmě, ale také o všech, kterých se ta osudná noc na první pohled nijak nedotkla. Přesvědčte se sami.
Kamenem úrazu pro mě byla samotná hlavní hrdinka. Je to totiž hrozná kráva. Garantuju vám, že chodit s ní na střední, naprosto byste ji nesnášeli. Emma zapadá do té kategorii holky, která vám omylem vylije kávu na vaši novou halenku, protože vám sluší víc než jí. V hlavě protagonistky se bohužel pohybujeme většinu času a ačkoli s ní pochopitelně soucítím a chápu, že se po té události jen rozpadá, nedokázala jsem nad ní občas neobracet oči v sloup.

Na tom bohužel nejspíš nese vinu audioknižní provedení. V rámci sedmi hodin poslechu zkrátka opakující se odstavce nemají kýžený efekt děsivosti, zvlášť když je interpretka čte stále stejně - jako by je četla jen jednou a ve studiu to pak padesátkrát použili v jiných pasážích knihy. A to mě trochu mrzí, s opakujícím se textem a vnitřními monology by se podle mého dalo mnohem více pracovat. Takhle se mi audioverze zdála aspoň o sedm hodin delší, než ve skutečnosti byla. 

Sečteno a podtrženo - nevím, jak hodnotit. Nemůžu si vynachválit autorčinu práci s charaktery a tématem. Zároveň děj dovedla k zajímavému konci, který vás naštve, ale hlavně donutí přemýšlet. Na druhou stranu mě trochu iritoval styl psaní - to ovšem může být způsobeno mírně nepovedenou audioknižní prezentací (viz předchozí odstavec. Zdálo se mi to nekonečné, ale bylo to dobré.

Až budete schopni zkousnout něco těžšího, určitě doporučuji. A to v žádném případě jen čtenářům Young Adult - naopak klidně i dospělým. Autorce se daří rozproudit debatu o tématu, které naše společnost více či méně cíleně podceňuje. Věřím ale, že knihy jako tato to dokážou změnit.

Celkové hodnocení: 3/5

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete poslechnout tady.

Co říkáte na trend poslední doby více se v rámci YA bavit o vážných tématech?
Marky

Komentáře

  1. Ahoj Marky, díky za poslech audioknihy. Z nějakého důvodu mi sem ty komentáře nejdou nějak publikovat, takže to zkusím přes anonym. Chtěla bych totiž nějaké věci uvést na pravou míru, ze své perspektivy:
    Mrzí mě, že se ti zdá, jako kdybych četla všechno stejně (a pak to ve studiu 50x použili). Věř mi, že o interpretaci role jsem přemýšlela dost dlouho - Emma je, a to mluvím především o druhé části knihy, uvnitř jednoduše mrtvá. Nic ji nezajímá, s nikým se nestýká a její život je diametrálně odlišný od toho, který vedla. Takže samozřejmě nebyl prostor na velké emoce. Všechno jí bylo jedno, ať už se jednalo o cokoliv.
    Na každou roli se pečlivě připravuji, po praxi z dabingu vím, jak moc je to důležité. Knihu jsem četla nejen před třemi lety v angličtině, ale také celou před natáčením a před každým jedním natáčením ve studiu ještě dané pasáže znovu. Přemýšlela jsem nad tím, jak ji mám uchytit, jak se v dané situaci cítí. A stojím si za tím, že jsem se snažila ze všech sil. Tak, jako vždycky. Abych byla co nejvěrnější rozpoložení Emmy.

    Mrzí mě, že se ti intepretace zdála nepovedená - ale jak říkám, práci s hlasem miluji (a to víš moc dobře) a pokaždé se snažím dát do toho vše. Tak jako i u této knihy. Protože jsem na to z dabingu zvyklá. A vím moc dobře, jak je příprava důležitá. Jen doufám, že lidé na základě tvé recenze na knihu nezanevřou a poslechnou si ji sami, aby si utvořili vlastní názor.
    Klára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Klárko,
      v první řadě Ti moc děkuju za dovysvětlení v komentáři. V žádném případě jsem neměla dojem, že by ses na roli nepřipravovala nebo se jí nezhostila dobře. Spíš se mi audiokniha zdála uživatelsky repetitivní (odtud ta narážka na opakování). Máš pravdu, že to může být způsobeno mou chybnou interpretací chování a zlomení Emmy. Naše představy jsou rozdílné a možná proto jsem Tvůj výkon pravděpodobně nedokázala patřičně docenit. V žádném případě si nepřeji, aby kvůli mé recenzi čtenáři blogu na knihu zanevřeli a nepřečetli si ji - naopak, jak jsi jistě četla v ostatních odstavcích, knihu doporučuji a považuji ji za důležitou. To, že mi kniha nebo její audioknižní provedení nebo přímo interpretace (ačkoli tu bych nejmenovala, na zmíněném opakování by měli pracovat i ostatní, kdo se na audioknize podíleli, například by se dalo více pracovat s hudebním podkresem, a to především v opakujících se pasážích) nesedla, rozhodně nehodnotím jako Tvou špatně provedenou (a už vůbec ne odfláknutou) práci. Pokud máš dojem, že tahle recenze míří na Tebe a Tvoji nedostatečnou snahu, mýlíš se. Kromě toho moje recenze nejsou literární útvary, ale pár odstavců subjektivního názoru na danou knížku. Rozhodně je nepovažuji za objektivní a své názory neprohlašuji za fakta. To, že jsem s knihou nebyla stoprocentně spokojená, neznamená, že nikdo jiný být nemůže.

      Přesto si stojím za dojmem, který jsem v recenzi popsala, A zároveň za tím, že na Tebe ani Tvou práci nechci nijak útočit - zkrátka jen vyjadřuji své pocity a názory na to, jak na mě audiokniha působila. Částečně ten výsledný dojem leží i na mně a já jsem si toho plně vědoma. I přes to všechno mě mrzí, že tě moje hodnocení (ač tak stručné a subjektivní) ranilo, vůbec tak nebylo a není zamýšleno. Nehodlám ovšem svoje recenze filtrovat, ale to už jsme si, myslím, vyjasnily. Pokud máš pocit, že jsem ještě na některý z Tvých podnětů nezareagovala, budu ráda, když mi napíšeš.
      Díky.

      Vymazat
  2. Vím, že tuto knihu četla Klárka v aj, často ji doporučovala ve svých videích, a jsem za ni strašně moc ráda, že ji mohla i načíst. :)
    Sice já a audioknihy si k sobě cestu stále hledáme, ale obdivuji práci toho člověka, co ji namluvil. Slyšela jsem ukázky, a opravdu mě to zaujalo, jak příběh, tak i interpretace Klárky.
    Nevím, jestli se mi do rukou dostane dříve kniha nebo audiokniha, ale určitě mám zálusk zjistit, o čem to vlastně je, a jak do hloubky může ya kniha zajít. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Audioknihy určitě stojí za další šanci -věřím, že cestu si k nim najdeš i ty... Pokud se pro (audio)knihu Říkala si o to rozhodneš, moc ráda si poslechnu tvůj názor :)

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.