Když se očekávání mine s realitou | Houbařka

Název v originále: Houbařka
Autor: Viktorie Hanišová
Nakladatelství: Host
Žánr: společenská próza
Série: -
Počet stran: 312
Čteno: 19. - 24. července 2019, v češtině

Sára bydlí sama ve staré chalupě uprostřed šumavských lesů. Každý den obejde les s košíkem a nasbírá co nejvíc hub, které následně prodá v místní restauraci. Tak si vydělává na skromný život - aspoň do chvíle, než si minulost najde cestu i do jejího malého hnízda bezpečí...

Noční hádky, práskání dveří a všechny ty další zvuky, které dítě chápe jako konec světa, jsem vnímala přes špatně doléhající dveře svého pokoje.

Představte si TU knihu. Všichni ji opěvují už ode dne, kdy spatřila světlo světa obálka, natož od data vydání. Všichni lidi na světě ji už mají přečtenou. Všichni jí dali skoro plné hodnocení. A vy jste jediní, kdo zbývá. Máte povinnost tu knihu milovat, o tom není pochyb...

Asi takový tlak jsem cítila před čtením Houbařky z pera Viktorie Hanišové. Přesto jsem se rozhodla dát titulu šanci - a nelituji. Všemi do nebes vynášená kniha mě sice nenadchla, ale jistojistě to mělo co dělat s mými astronomickými očekáváními a s časem, kdy jsem knihu četla. Nikdy jsem netvrdila, že jsou moje recenze objektivní. Houbařka je skvělým příkladem přechválené knihy, která se ke mně dostala v nevhodnou dobu.


Jen občas, když jsem v noci příliš dlouho pozorovala světla aut putující po stropě, mi myšlenky zabloudily někam hluboko, až k černé bezedné jámě, a přelily se do snu.

Doufala jsem, že se začtu a ztratím v hlubokých lesích Šumavy. Že si odpočinu a užiju si příjemné čtení. Jenže o tomhle Houbařka vůbec není. Jedná se o atmosférický příběh s nádherným stylem psaní a spoustou informací o houbách, které ocení laik i profesionál. Autorka opravdu umí psát, zaměřuje se ovšem na psychiku hlavní hrdinky a tragické události, které ji dohnaly k jejímu současnému životu.

Nehledejte tedy žádné lehké a oddechové čtivo. Pokud toužíte po hlubokém zmatení a ztracení a po hlavní hrdince se složitým životním osudem, jste tu správně. Stejně tak jestli si potrpíte na vláčné a pomalu se rozplétající příběhy a kvalitní práci se slovy. Stačí vědět, co od Houbařky chcete, a nebudete zklamaní. Nedělejte stejné chyby jako já.

Musela jsem tam ležet měsíce, roky, celá staletí, nekonečně dlouho. Hlavou se mi motaly stíny, bloudily postavy, rezonovala ozvěna.

Za recenzní e-knihu děkuji Palmknihám. Vy si ji můžete pořídit zde.

Jaká kniha od českého autora či autorky vás poslední dobou zaujala?
Marky

Komentáře

  1. Vyborna kniha...
    Vyborně napsaná...
    Vyborně zpracované těžké téma .. které dobře snoubí se sbíraním hub a životem na Šumavě a velký průšvih v rodině..

    Mne se Houbařka velmi libila víc než Rekonstrukce. Na Světě knihy Hanišová na besedě to vysvětlovala ře hrdinku Houbařky musí někam zasadit , tak ji vymyslela sbíráním hub...
    Velmi se mi líbí poslední věta kterou je kniha ukončena..

    OdpovědětVymazat
  2. Ja čtu prevážně česky autory tak z 80 procent.. tak tady par knih co jsem četl letos:

    Na Konci světa (Kolaříková)
    Dívka ve tmě - novinka (Jaroš)
    Trny v čase
    Šarlak (Mano)
    Kdo maže ten jede (Rejfova)
    Rekonstrukce
    Legenda o jazyku
    Rafinerie (Cempirek)
    Vrazda za oponou (Jirotka)
    Pad do tmy(Janečková

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.