Není Gaiman jako Gaiman. | Nikdykde

Neil Gaiman patří v anglofonním světě k vysoce uznávaným autorům a u nás taky vyšlo hned několik jeho knih. Nejznámější je asi Koralína, ale možná jste zaregistrovali třeba Severskou mytologii nebo dětskou knížku Odd a mraziví obři.

Mně se nedávno dostalo do rukou Nikdykde, příběh o dvou paralelních Londýnech a Richardovi, který čirou náhodou objeví cestu mezi nimi. Který Londýn mu bude pravým domovem? A musí si mezi nimi vůbec vybrat?

Město pod městem
Nikdykde spadá do žánru městské (nebo také urban) fantasy, tedy vymyšleného světa, který funguje ve spojení s nějakou reálnou metropolí. V této knize se spolu s hlavním hrdinou Richardem z nám známého Nadlondýna dostáváme do Podlondýna, tedy tak trochu města pod městem. Tam neplatí naše pravidla a všechno je tak trochu postavené na hlavu. Osobně mi tohle prostředí bohužel moc nesedlo - zdálo se mi překombinované a popisy prostředí mě místy opravdu nudily.

Nemastný neslaný
Myslím, že svou troškou do mlýna přispěl i protagonista - nemastný neslaný mužský hrdina bez charakteru. Připomínal mi vybledlou verzi detektiva Cormorana Strikea (z románů Roberta Galbraitha) bez sebevědomí. Hodně jsem u čtení vzpomínala na knihu Řeky Londýna od Bena Aaronovitche, kde mě sice bavilo prostředí britského velkoměsta, ale měla jsem z ní podobně rozporuplné pocity... Jestli se vám ovšem některá ze zmíněných knih líbila, dejte Nikdykde určitě šanci. 

Zachránce Matouš Ruml
Pokud můj blog čtete už nějakou dobu, víte, co tuhle recenzi zachránilo. Samozřejmě nic jiného než fenomenální přednes Matouše Rumla! Nikdykde bych nejspíš nikdy nedočetla, kdybych se mu měla věnovat na papíře. Ale pustit si před spaním nebo cestou na autobus trochu vyprávění z podání mého oblíbeného interpreta? To mi samozřejmě nevadilo. Ačkoli mě audioknižní provedení nijak nezaujalo režií nebo hudebním aspektem, Matouš Ruml je zkrátka jako vypravěč můj favorit a poslouchala bych od něj nejspíš cokoliv.

Gaiman a mytologie
Tady mi ale hodně nesedl autorův způsob psaní - naprosto mě pohltil úvod a závěr (troufám si dokonce poznamenat, že s těmi to Gaiman umí stejně jako Tolkien). Jinak se ale v mé hlavě jazyk a děj knihy po většinu času nesloučily. Přitom se jedná o autora mé milované Severské mytologie a také již zmiňované vynikající dětské knížky Odd a mraziví obři. Gaimanův styl mi propojený s mytologií sedl výrazně víc, než tenhle chaos. Pokud tedy chcete tohoto autora vyzkoušet, doporučila bych vám právě jednu z těchto (audio)knih. Sečteno a podtrženo, není Gaiman jako Gaiman.



Název v originále: Neverwhere
Autor: Neil Gaiman
Vydavatel: Tymapnum
Žánr: fantasy, middle grade
Série: -
Délka: 13 hodin 54 minut
Posloucháno: 7. - 16. listopadu 2019, v češtině

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete pořídit zde.

Už jste četli nějakou knihu od Neila Gaimana?
Marky

Komentáře

  1. Nikdykde jsem ještě nečetla, ale hodně lidí mě k ní pořád tahá. U nás doma s manželem jsou oblíbené komiksy od autora a především Koralína :)

    OdpovědětVymazat
  2. Od autora jsem žádnou knihu nečetla, ale chtěla bych si přečíst Severskou mytologii :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.