Kniha versus film | Enola Holmes


Snažím se dodržovat jednoduché pravidlo: nejdřív kniha, potom film. U knížky Enola Holmesová a Případ pohřešovaného markýze se mi to tak úplně nepovedlo, ale vlastně mi to ani nevadí. Tenhle příběh totiž stojí za pozornost v jakémkoli formátu.


Případ zmizelé matky
Enola Holmes má, jak už jste jistě uhodli, dva starší bratry jménem Sherlock a Mycroft. Je to ale právě ona, kdo zjistí, že jejich matka zmizela z rodinného panství. A ve snaze vyřešit tuhle záhadu se přimotá do dalšího, dokonce mnohem ošemetnějšího případu...

Zpátky k Holmesovým
Jako velká fanynka seriálu Sherlock, ale především románů Sira Arthura Conana Doyla, jsem si novou sérii z prostředí rodiny Holmesových zkrátka nemohla nechat ujít. Proto jsem se na film koukla hned v den, kdy na Netflixu vyšel. A byla jsem mile překvapená! Tenhle snímek má šanci zaujmout diváky všech kategorií. O to nadšeněji jsem se samozřejmě vrhla do čtení knižní předlohy, která u nás skoro simultánně vyšla v českém překladu.

Dějové (kudr)linky
Příběh filmu i knihy se liší především proto, že film zabíhá mnohem dál. Necelých 200 stran zkrátka neposkytuje dostatek prostoru, takže věřím, že další části zápletky se dočkáme již brzy ve druhé knize. Jinak se dějové linky liší hned v několika poměrně zásadních místech, ale musím uznat, že mě vlastně bavily obě verze.

Mluvím k tobě, ano, tobě!
Pro knihu i film je však klíčová postava Enoly samotné - v obou médiích promlouvá přímo ke čtenáři/divákovi, luští rébusy a vnáší trochu modernity do škrobené společnosti. Kde je plátno plné akčních scén, kniha naopak poskytuje větší náhled do hlavy hlavní hrdinky. Každý si musí rozhodnout sám, co ho baví víc, ale minimálně mladšímu publiku nejspíš sedne více kniha. Film bych naopak doporučila všem, kdo si chtějí odpočinout a možná tak trochu zavzpomínat.



Název v originále: The Case of the Missing Marquess
Autor: Nancy Springer
Nakladatelství: Fragment
Žánr: middle grade, detektivka
Série: Enola Holmes #1
Počet stran: 176
Čteno: v listopadu 2020, v češtině
Hodnocení: 4/5

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji Albatrosmedia, vy si ji můžete pořídit zde.

Chystáte se na Enolu Holmes, ať už v knižní nebo filmové podobě?
Marky

Komentáře

  1. film byl fajn, člověk si jen musí zvyknout na zvláštní styl a pak to jde :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.