Záměrem je udělat dojem. | Zuzanin dech


Ačkoli se o něm píše a vydává několik desítek knih ročně, působí holocaust jako stále nevytěžené téma. Nový a trochu jiný pohled se snaží podat román Zuzanin dech od Jakuby Katalpy, který jsem si poslechla v audioknižní podobě. Jaké jsem si z něj odnesla dojmy?


O čem to je?
Čtenář má možnost sledovat protagonistku Zuzanu už od narození. Její tatínek je židovského původu a vlastní cukrovar v Holašovicích. Život v první republice je krásný, ale všichni (kromě postav v knize samozřejmě) víme, co přijde. Odříkání, utrpení, mučení, a nakonec spousta smrti. A Zuzana se může spolehnout jen na vlastní dech.

Očekávání versus realita
Tato kniha proletěla Českem a zanechala výraznou stopu snad na každém čtenáři, kterému se dostala do rukou. Musím ovšem přiznat, že mě kniha neoslovila tolik, jak jsem si od ní slibovala. Jsem schopná se odpoutat od toho, jak moc přitažené za vlasy mi některé momenty přišly, protože je zkrátka možné, že si takové věci nedokážu představit. Zuzanin dech se totiž místy přelévá až do thrilleru, což velmi autenticky dokreslují hudební oddělovače kapitol, ale také přednes interpretky Evy Josefíkové. I přes spád děje mě však audiokniha nestrhla tak, že bych měla nutkání ji poslouchat pořád.

Opakování na úkor motivů
Na druhou stranu uznávám, že autorčin strohý styl bez zbytečných popisů a jakýchkoli dialogů se skvěle hodí k poslechovému zpracování. Díky tomu mnoho pasáží ani nepůsobilo repetitivně, ačkoli děj se občas (z pochopitelných důvodů) opakoval. Největší nevyužitý potenciál ale vidím v obrovském množství témat a motivů, která Katalpa do knihy vložila. Čtenář má možnost nahlédnout do života mnoha různých postav a je škoda, že autorka nevyužívá a nevysvětluje spoustu jejich chování a pohnutek. Samotný závěr je už pak jen napůl nedojedenou třešničkou na dortu.

Dojem? Na jedničku.
Vůbec tím nechci říct, že by si snad kniha nenašla své obdivovatele - naopak mám pocit, že jich je víc než dost. V naší české kotlině je moderní psát tak, aby na vás text udělal dojem, a to Katalpa splňuje na jedničku. Poslech audioknihy byl skutečně intenzivním zážitkem, k jehož popsání mi místy opravdu chybí slova. Ovšem přesah, který jsem od tak opěvovaného titulu čekala, nepřišel. Pokud vás tedy láká kombinace historie a thrilleru, osobitý styl psaní a strhující vyprávění, poslechněte si Zuzanin dech. Já už se ke knihám této autorky ovšem vracet nebudu.


Název v originále: Zuzanin dech
Autorka: Jakuba Katalpa
Vydavatel: Audiotéka, Host
Žánr: historický román, thriller
Série: -
Délka: 10 hodin 54 minut
Posloucháno: v lednu 2021, v češtině
Hodnocení: 3/5*

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete pořídit zde.

Vnímáte taky nějaké trendy v současné české literatuře?
Marky

Komentáře