Prostředí zvítězí nad příběhem. | Bezhvězdné moře


Noční cirkus patří mezi nejznámější magické fantasy knihy na světě, takže když jeho autorka konečně napsala další knihu, nemohla jsem si ji nechat ujít. Bezhvězdné moře od Erin Morgenstern jsem si nakonec pustila do sluchátek, a jsem ráda, že jsem se tak rozhodla. Proč?

Táhne se jako med.
Jestli totiž Morgenstern v něčem vyniká, pak jsou to popisy. Její slovní zásobu by chtěl mít asi každý a velký kompliment za ni jistě patří i překladatelce Alžbětě Lexové. Kvůli (nebo snad díky?) popisným pasážím se však příběh táhne jako hustý med a než se někam posune, trvá to opravdu, ale opravdu dlouho. Když jsem si zpětně knížku dohledávala, překvapilo mě, že má "jen" 546 stran - audioverze má totiž přes 18 hodin a zdála se mi ještě delší.

Zrychlit nebo zpomalit?
Na tohle má jistě vliv i styl vyprávění Dany Černé. Většinou poslouchám audioknhy na tempo 1,25x, tady to ale nešlo. Interpretka mluví příliš rychle na to, abych si její projev mohla zrychlit a dobře vnímat příběh. Naopak si myslím, že mnoho posluchačů bude mít tendenci si vyprávění zpomalit, aby zvládli vnímat všechny detaily a informace, které Dana Černá předává. Její hlas se však k ději hodil a nakonec jsem si ho oblíbila. Přesto bych ale ocenila, kdyby knihu z pohledu mužského hlavního hrdiny načetl muž.  Zlášť vzhledem k diverzitě, která se v knize přirozeně objeví a za kterou dávám rozhodně plusové body.

Dějových linek nepočítaně
V Bezhvězdném moři objevujeme příběh Zacharyho, a to hned dvakrát. Tenhle univerzitní student totiž najde knihu, kde je detailně popsán zážitek z jeho dětství. Zacharymu to samozřejmě nedá a rozhodne se zjistit, kde se ta kniha vzala... Nakonec díky ní objeví celý nový svět a možná ještě i mnohem víc. Čtenáři Zacharyho doprovází na jeho cestě, jeho kapitoly jsou ale prokládány příběhy z knih, které se Zacharyho dějovou linkou souvisí nebo se v ní přímo objeví. A tak se to celé trochu zamotá...

Prostředí a jazyk zvítězí.
Pro mě bylo zkrátka kamenem úrazu přidávání nových a nových dějových linek, která autorka honem na konci uzavře, aby se neřeklo. Děj v Bezhvězdném moři nemá být primární, to chápu, ale tohle mi zkrátka a dobře nestačilo. Pokud vás ale zajímá prostředí a jazyk víc než samotné události, pak budete z tohoto příběhu naprosto nadšení a nebudete se od něj moci odtrhnout. A přiznávám, že se poslouchá opravdu příjemně, jako pohádky na dobrou noc.


Název v originále: The Starless Sea
Autorka: Erin Morgenstern
Vydavatel: Tympanum
Žánr: fantasy, magický realismus
Série: -
Délka: 18 hodin 23 minut
Posloucháno: v únoru 2021, v češtině
Hodnocení: 3/5*

Děkuji Audiotéce za poskytnutí audioknihy k recenzi, vy si ji můžete pořídit zde.

Zajímá vás u fantasy knih více prostředí, nebo děj?
Marky

Komentáře