Konečně chytrá protagonistka! | Legenda - recenze

Autor: Marie Lu
Žánr: YA, dystopie, sci-fi
Série: Legenda #1
Počet stran: 280
Čteno: 3. srpna 2015

O čem to je?
Přenášíme se do budoucnosti na území bývalých Spojených států, kde se nyní rozprostírá Republika, která neúnavně válčí se svými sousedy. June je zázračné dítě - nejúspěšnější a nejchytřejší z celé Republiky, ovšem Day je naproti tomu nejhledanějším zločincem. Co se stane, když se střetnou dva protipóly jednoho světa? A nestojí náhodou na stejné straně?

Hodnocení
Legendu jsem si chtěla přečíst už dlouho, protože mi vrtalo hlavou, proč je v zahraničí tolik oblíbená a v Česku po ní neštěkne ani pes, i když nízká hodnocení taky nemá. Knížku jsem si koupila a hned přečetla, což se mi vážně často nestává. To už o něčem svědčí, že mi to trvalo jen jeden den a ještě ke všemu se ani nedostala na poličku nepřečtených knih...

Ovšem není to tím, že je Legena napínavá od začátku až do konce. Není. Při čtení jsem se občas smála a občas jsem byla napnutá, ale občas jsem se nudila a nebavilo mě to. Jenže v tom tkví právě pointa - tempo vyprávění se často mění, a tak si každý čtenář najde tu "svou" část, která mu vyhovuje a donutí ho číst dál.

legend, books, and crying imageFaktor překvapení se u mě jaksi neobjevil - tady spíše objevil, ale ne na tom místě, kde měl. Hlavní zápletka se mi zdála průhledná jako čistě umytá okenní tabule, ale i tak mě Marie Lu dokázala párkrát překvapit vedlejšími zvraty, které jsem skutečně nečekala.

Konec samotný sice nebyl nijak šokující (v angličtině pro to mají hezké a vystihující slovo "mindblowing"), ale oceňuji ho i tak. Proč? Jednoduše proto, že mě autorka nechala knihu zavřít s čistým svědomím, že jako plnohodnotný příběh to stačí a že nemusím hned bežet do knihkupectví pro další díl. Sdílím názor, že občas je jedna kniha naprosto dostačující a mně Legenda naprosto stačila.

Moc se mi líbilo, jak Marie Lu svůj dystopický svět pojala. Nevyvarovala se sice klišé v rámci příběhu, ale za prostředí si rozhodně zaslouží jedničku. Republika je zajímavá a předevšm pořádně promyšlená a všechny detaily sedí, což se poslední dobou u dystopických světů moc často nevidí.

book, day, and legend imageOba hlavní hrdinové byli skvělí - chytří a vůbec správní... Tohle byla první věta, kterou jsem si po dočtení Legendy napsala a pořád je to nejsilnější dojem, který jsem si odnesla. Pryč s milostnými trojúhelníky a hlavními hrdinkami, co si nedokážou zavázat ani tkaničku a do všeho strkají nos (ne, vůbec nemluvím o Clary)! Marie Lu přichází s opravdovými protagonisty, kteří opravdu něco dělají a nemyslí přitom kolenem, ale hlavou! Třikrát hurá a za tohle přidávám spoustu hvězdiček!

Názor na obálku
Všechny zahraniční kabátky téhle knihy jsou vlastně jen variací na tu původní, která nese hrdě logo Republiky. Je to geniální nápad - přesně tohle si představuji pod anglickým pojmem "fetching cover" (Neměla bych začít psát ty recenze v angličtině?). Nejoriginálnější je bezesporu poslední zpracování, ale mojí nejoblíbenější obálkou se rozhodně stává ta česká.

Legend (Legend, #1)LegendLegend (Legend, #1)אגדה (Legend, #1)

Shrnutí
Legenda je jedna z knih, ke kterým skutečně mám co říct. Přečetla jsem ji v den, kdy jsem ji koupila, a to především kvůli změnám tempa vyprávění, u nichž si každý najde to svoje. Hlavní zápletka je silné kafe pro ty, kdo nemají rádi klišé, ovšem autorka vás dokáže překvapit i jindy a povedlo se jí knihu zakončit tak, že vám to zkrátka bude stačit. Také vám můžu zaručit, že si oblíbíte její originální dystopický svět a za chytré a originální postavy nepřestávám aplaudovat!

Celkové hodnocení: 4,5/5

P.S. Vím, že jsem právě napsala recenzi na knihu, kterou jsem četla před půl rokem. Vím, že jsem ve skluzu. Ale to nevadí... Jási to pořád pamatuji.